Loni se kácelo ve velkém. Padlo 767 stromů!
Foto: Ilustrační foto
Arnika - Centrum na podporu občanů požádalo v minulých dnech Zlínský kraj otevřeným dopisem o změnu přístupu k silničním stromořadím. Důvod? Loňské údajně nevyvážené kácení stromů podél cest. Celkem 767 padlých stromů nahradilo jen 177.
Zlínský kraj kontruje prohlášením, že veškerá kácení vždy doprovází rozhodnutí příslušného silničního správního úřadu, který se řídí zákonem o ochraně přírody a krajiny. A prostřednictvím své mluvčí Renaty Janečkové upozorňuje, že celkem 579 stromů padlo kvůli špatné kondici, vysokému stáří nebo ohrožení bezpečnosti silničního provozu. Dalších 188 stromů se pak pokácelo z důvodu investiční výstavby při modernizaci silniční sítě, upřesňuje mluvčí Janečková.
Vůbec nejvíc se letos kácelo u silnic v kroměřížském okrese, kde zmizelo 199 stromů. Následuje Slovácko se 189 kusy, Vsetínsko (170) a Zlínsko (21).
Často se při kácení argumentuje tím, že jde o nutnost pro zajištění větší bezpečnosti provozu. Avšak průzkumy naopak ukazují, že aleje bezpečnosti provozu napomáhají, protože tvoří přirozené orientační body a nejen v mlze řidiče užitečně směrují. Navíc rychlost projíždějících automobilů je na silnicích obklopených stromy obecně nižší, protože aleje podvědomě nutí řidiče k opatrnější jízdě.
Jaký je tedy názor Zlínského kraje? Pokud dochází k likvidaci stromoví při investičních stavbách Ředitelství silnic Zlínského kraje, bývá nařízena náhradní výsadba. Příslušné orgány životního prostředí většinou nenařizují provést náhradní výsadbu podél krajských silnic, využívají se obecní pozemky podél polních cest, místních komunikací nebo chodníků, kde nevytváří pevné překážky silničního provozu, vysvětluje Renata Janečková. Ředitelství silnic Zlínského kraje se navíc coby správce silnic musí řídit krajskými radními schválenou Strategií BESIP, která klade důraz na to, aby se nevytvářely nové pevné překážky, které ovlivňují následky dopravních nehod.
Hejtmanství prostřednictvím ŘSZK zaplatí za údržbu silniční zeleně ročně na 20 milionů korun. Vůbec nejvíc, celkem 18 milionů, stojí sečení trávy podél silnic. Dva miliony jsou určeny na kácení a prořezávání stromů a dřevin a na jejich novou výsadbu. Mimo tyto provozní prostředky se v rámci větších investičních staveb uskutečnily i výsadby podle schválených projektů. Letos mezi nimi byla i silnice z Hluku do Uherského Ostrohu, dodala mluvčí Renata Janečková.