Město nezvládlo zimní údržbu. Povolalo jen minimum techniky
Foto: iDobryDen.cz
Únorová sněhová kalamita, která zasáhla i Uherské Hradiště, odkryla nedostatky v zimní údržbě. Společnost Hrates podle radnice svou roli zcela nezvládla, když její zaměstnanci nedostatečně bojovali se sněhem na místních komunikacích a hlavně v autobusových zálivcích. Hrates však kritiku odmítá…
Obyvatelům se musíme omluvit, mnohým sníh způsobil nemalé komplikace, kterým měl Hrates zabránit. S odstraňováním následků sněžení si však firma neporadila podle našich představ, v jejím přístupu vidíme rezervy, prohlásil Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště, který si nicméně uvědomuje, že sněžení bylo extrémní (za dva dny napadlo zhruba 35 centimetrů sněhu - pozn. autora). Už si ani nepamatuju, kdy naposledy jsme se s podobnou nadílkou potýkali, připustil starosta. Za zimní údržbu nemáme žádné paušální částky, placenou pohotovost určuje podle vývoje počasí městský úřad a jeho snaha je pochopitelně co nejvíce ušetřit, takže jsou různě omezovány nebo i rušeny. V inkriminovaný čas jsme měli stanovenou pohotovost pouze pro jedno vozidlo silniční, jedno chodníkové, osádku na ruční úklid schodů a nakladač materiálů, osvětlil vzniklou situaci Jiří Klíma, ředitel společnosti Hrates. Při intenzivním sněžení však jediné silniční vozidlo nestíhalo uklízet silnice v mařatickém kopci a doprava do Mařatic zcela zkolabovala. Po dohodě s dispečerem jsme tak na místo poslali jediné chodníkové vozidlo plužit silnice, neboť situace na nich byla kritická, pokračoval Klíma.
Radnice firmě rovněž vyčítá, že nevyužila času mezi první a druhou sněhovou nadílkou a po ukončení sněžení zásah zabalila dřív, než si žádala vzniklá situace. Měla využít minimální dopravy v nočních hodinách a uvést komunikace do rozumného stavu, je přesvědčený Blaha, podle kterého si lidé nejvíce stěžovali na stav autobusových zastávek. Při vystupování z autobusů se totiž brodili hromadami sněhu… V noci jsme neměli koho nasadit, neboť s ohledem na stanovování pohotovosti městem jsme neměli nikoho k výkonu práce, pokrčil rameny Klíma, podle kterého bylo nemožné vyplužit autobusové zálivky do čista. Jejich čištění se provádí ručně, což je zdlouhavé. Jenže během 48 hodin sněžilo třikrát a při plužení silnic vytvářely radlice opětovné sněhové bariéry, které pak cestující složitě překračovali, reagoval Klíma.
Jelikož podle Blahy technické služby nezvládly některé povinnosti vyplývající ze smlouvy, radnice už připravuje soupis reklamačních závad. Sepisujeme jednotlivé výtky, které v rámci reklamačního řízení musíme s firmou vykomunikovat. Každopádně jí odmítáme platit za služby, které neprovedla, vzkázal Blaha. Jsme snad placeni za čištění, nikoliv vyčištění. Když v průběhu práce znovu napadne sníh, výsledky naší práce se tím přece neanulují. Ve fakturaci městu není vyúčtováno nic, co bychom neprovedli, zdůraznil ředitel společnosti Hrates.