Město řeší vizuální smog ve veřejném prostoru
Foto: Město Uherský Brod / V některých místech města už reklamní smog přerostl únosnou mez.
Uherský Brod hodlá vyčistit veřejný prostor a zatočit s reklamním smogem, který už v některých místech přerostl únosnou mez. Ošklivé a rušivé reklamy navíc nejsou dobrou vizitkou města, obzvlášť v historickém centru. Už se ale objevují první vlaštovky, aspoň podle vyjádření městské architektky.
U Olšavy na kultivaci veřejného prostoru pracují společně s místními podnikateli a širokou veřejností. „Cílem je nejen vysvětlovat a edukovat, ale také nastolit vzájemnou spolupráci v oblasti, abychom společnými silami vytvářeli atraktivní město pro občany, podnikatele, návštěvníky i turisty. V atraktivním prostředí totiž lidé mnohem raději tráví volný čas, vrací se a umožňují tak jeho další rozvoj,“ vysvětlila městská architektka Helena Víšková.
Město už mapuje názory na jednotlivé prvky ve veřejných prostranstvích. „Zajímá nás otázka výloh, označování provozoven různými nápisy, polepy, držáky, cedulemi, bannery na budovách i „áčka“ na chodnících. Klíčový je přitom pohled občanů města, podnikatelů i lidí, kteří do města jezdí za vzděláním nebo do práce,“ zdůraznila Víšková.
Občané tak mají jedinečnou možnost ovlivnit vizuální podobu ulic, stačí místa s přebujelým reklamním smogem označit pomocí aplikace Hlášení závad na webu města. „Všem podnětům se budeme věnovat a následně občanům nabídneme možnost zúčastnit se procházky po vytipovaných problematických místech s komentářem městské architektky a přizvaných odborníků,“ nastínila další kroky Miroslava Poláková, starostka města.
Na nevhodné značení provozoven, reklamy a reklamní smog ve veřejném prostoru a možnosti jeho regulace se v dubnu zaměří i panelová diskuze, opět určená pro podnikatele i širokou veřejnost. Datum a místo konání se zájemci včas dozvědí na webu, sociálních sítích i ve zpravodaji města.
Uherský Brod už má podle Víškové kus cesty za sebou. K očišťování objektů a zároveň kultivaci značení provozoven totiž léta dochází v souvislosti s městskými dotacemi na obnovu fasád. „Stále ale máme co zlepšovat. I proto se zaměřujeme také na informování veřejnosti o vizuálním smogu, estetice značení provozoven a využívání jejich výloh způsobem, který není rušivý, ale naopak přitáhne a osloví zákazníky,“ vysvětlila Víšková.