MHD zajistí společnost ze Znojma, město zaplatí více než 50 milionů. Čeká se na ortel ÚOHS
Foto: Jan Pášma / MHD zvedne oponu až po pravomocném ortelu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
I když radnice v Uherském Hradišti stále vyčkává na ortel Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který brzdí rozjezd nové MHD, odtajnila výsledek veřejné zakázky na jejího provozovatele do roku 2033. Štafetu po hradišťské společnosti ČSAD převezme Znojemská dopravní společnost - PSOTA, která vyhrála s nabídkou 45,5 milionu korun bez daně.
„Uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem však proběhne až po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ poznamenala Dagmar Vacková, vedoucí Útvaru kanceláře starosty.
Město vypsalo výběrové řízení už v první polovině loňského roku s cílem vybrat dopravce, který nabídne nejlepší ekonomické podmínky za dodržení vysokých kvalitativních požadavků, mezi které patří nízkopodlažní autobusy nebo klimatizace. Obdrželo šest nabídek. Nová MHD měla zvednout oponu 1. ledna, jenže cestující i v polovině března jezdí podle starého modelu… Společnost SOR Libchavy se totiž obrátila na ÚOHS. Významný český výrobce a prodejce autobusů označil podmínky výběrového řízení za diskriminační, vyřadily jej ze hry. „Firma se do soutěže ani nepřihlásila, návrh na přezkoumání každopádně podala kvůli velikosti autobusů, které vzhledem k místním podmínkám potřebujeme menší,“ uvedl Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště.
„Úřad návrh na přezkum zamítl, protože neshledal důvody k uložení nápravného opatření. Navrhovatel však podal proti rozhodnutí rozklad, ve věci tak rozhodne předseda úřadu,“ vysvětlil Martin Švanda, mluvčí ÚOHS. Termín rozjezdu novém MHD se tak neustále odkládá.
I přes probíhající řízení město využilo možnosti a ukázalo na vítěze výběrového řízení, kterým je Znojemská dopravní společnost - PSOTA. Podpisy obou stran se však na smlouvě objeví až po pravomocném verdiktu předsedy ÚOHS. „Samozřejmě za předpokladu, že potvrdí prvostupňové rozhodnutí úřadu,“ podotkl Blaha. Město se tak podle něj snaží spuštění nové MHD co nejvíce urychlit. Kolik revoluce v městské dopravě vysaje z rozpočtu…
Vítěz soutěže každopádně do ulic nasadí nové nízkopodlažní klimatizované autobusy vybavené informačními panely nebo automatickým sčítáním cestujících. Podmínkou je rovněž nástup všemi dveřmi, což zkrátí jízdní doby a zlepší spolehlivost sítě MHD. Její nová tvář přinese více spojů, tras i zastávek. Stavající dopravní výkon 400 tisíc kilometrů ročně se zvedne na 750 tisíc. „Současný model veřejné dopravy je nemoderní a překonaný, není pro cestující atraktivní ani přívětivý. Zaostává za obecními trendy,“ prohlásil Blaha.
Nové linkové vedení MHD lépe pokryje zastavěná území, přinese řadu nových zastávek, nejnovější byla dokončená v ulici Kollárova. Další ožijí v Rybárnách nebo na Tyršově náměstí. Jakmile město spustí ostrý provoz, po dobu jednoho roku počítá s podrobným monitorováním. Získaná data o cestujících poslouží jako podklad pro případné korekce.