Monopol na železnici skončí! Dopravci slibují komfort

Monopol na železnici skončí! Dopravci slibují komfort
Foto: ilustr. web  /  Od prosince na místních železnicích objeví Arriva vlaky.
Slovácko Zprávy 15 / 01 / 2019

Monopol končí! Železniční dopravu premiérově zajistí rovněž společnost Arriva vlaky, která doplní České dráhy. Soukromý dopravce se postará o pro region klíčové tratě Staré Město - Uh. Brod - Bylnice a Uh. Brod - Luhačovice. Krajští zastupitelé ortel posvětili i přes odpor opozice.
Arriva vlaky se objeví na železnicích Uherskohradišťska od prosince. „Lidem zajistíme dopravu do práce, škol i na výlety na čtyřech linkách Zlínského kraje v komfortních moderních vlacích, část jich pokryjeme ve spolupráci s Leo Expressem. Všechny vlaky nabídnou informační systém pro cestující, připojení k internetu, elektrické zásuvky, pitnou vodu zdarma a klidový oddíl. Půjde o velký posun v kvalitě cestování. Od ledna 2022 pak dopravu zajistíme výhradně nízkopodlažními vlaky,“ prozradil Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva.
Regionální tratě ve Zlínském kraji se rozdělí na tři celky, nejdelší z nich, obsluhující okres Uherské Hradiště, připadne právě Arrivě, zbylé dva Českým drahám. „Vybrané společnosti předložily nejnižší nabídkové ceny a zároveň splnily stanovené standardy a požadavky co do kvality vozidel i poskytovaných služeb ve vlacích, stanicích a zastávkách,“ prohlásil Pavel Botek, náměstek hejtmana Zlínského kraje, který smlouvu na deset let podepíše začátkem března.
Opoziční zastupitelé však krok hejtmanství kritizují, kýžený efekt podle nich nepřinese. „Ročně utratí o 150 milionů korun víc, aby v kraji jezdilo o osmatřicet procent více vlaků. Lidé se prý ve velkém vykašlou na auta a začnou jezdit vlaky. Ale to je utopie. Peníze jen vyletí komínem, vlaky budou vozit vzduch a nezvýší se ani komfort cestujících. Revoluce v dopravě je jen dalším nepovedeným sociálním inženýrstvím,“ reagoval Michal Dvouletý, opoziční krajský zastupitel za Soukromníky. „Krok kraje vzbuzuje mnoho otazníků. Škoda, že zastupitelé tak málo naslouchali železničním odborům, které železnici i cestující a jejich potřeby znají nejlépe,“ posteskla si také Alena Gajdůšková, sociálnědemokratická krajská zastupitelka.
Zlínský kraj si ale stojí za svým, novinka je podle něj předvojem spuštění integrovaného dopravního systému, který vyřeší návaznost mezi vlakovou a autobusovou dopravou. Nasmlouvané vlaky ročně najezdí o 1,3 milionu kilometru více než doposud, za což kraji zvýší náklady o 300 milionů korun.

autor: PETR ČECH
TOPlist