Most zachrání pět minut po dvanácté
Rekonstrukce kulturní památky ve Velehradě si vyžádá uzavírku, sousedi s ní však nesouhlasí
Spása barokního mostu ve Velehradě se blíží, jeho stav je totiž žalostný. A přitom jde o kulturní památku. Jenže léta na její opravu chyběly peníze. Snaha obce a památkářů však přinesla ovoce, letos se rekonstrukční a restaurátorské práce konečně rozjedou. Spolknou skoro devět milionů korun.
Už je pět minut po dvanácté, opravdu se divím, že se ještě nerozsypal, říká Radka Borunská, vedoucí oddělení architektonického dohledu a památkové péče Městského úřadu v Uh. Hradišti, která horkou novinku přivítala všemi deseti. Jediný barokní most ve Zlínském kraji zub času skutečně nešetřil, kamenný parapet se rozpadá a zábradlí drží jen silou vůle. Z estetického hlediska je nevábný, povrchová úprava je v havarijním stavu, přikyvuje Stanislav Gregůrek, starosta Velehradu. Zařazení generální rekonstrukce mostu do plánu investic Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK), vlastníka kulturní památky, na rok 2010 považuje za obrovský úspěch. Stávající stav mostu je klasifikován stupněm pět, špatná je spodní stavba i nosná konstrukce mostu, ví moc dobře i Bronislav Malý, ředitel ŘSZK.
Při rekonstrukci proto prakticky nezůstane kámen na kameni, projektová dokumentace prošla rukama památkářů, jejichž hlavní podmínkou bylo, aby se mostu vrátila jeho původní podoba, dochovaná na archivních fotografiích. Odstraní se stříkaná omítka z klenby mostu, čelních i nábřežních zdí a pískovcové zdivo spodní části, nosné konstrukce a opěrné zídky si vezme do péče restaurátor, shrnul v kostce Malý. Samotná vozovka získá nový železobetonový podklad s izolací, ale povrch zůstane ze stávající kamenné dlažby.
A na most se možná vrátí sochy sv. Bernarda a sv. Luitgardy, které byly sneseny po roce 1955. Jelikož úroveň silnice byla postupně zvýšena až k okrajům kamenných parapetů, na nichž sochy stávaly, byly ohrožovány projíždějícími vozidly a zavčasu odstraněny, připomněl Gregůrek. Díla vytvořená v roce 1767 Ondřejem Schweiglem dnes stojí u západní brány kláštera. Most bez původních barokních soch není to pravé ořechové. Jejich navrácení je však velmi riskantní. V případě poškození nehodou by vznikla nenahraditelná ztráta. Zvažujeme proto umístění replik, prozradila Borunská. Zachování původního profilu si vyžádá i zrušení stávající lávky pro pěší. Nahradí ji však nová monolitická ze železobetonu. O její realizaci se postará obec, poznamenal ředitel ŘSZK.
Rozpočet akce je 8,6 milionu korun, oprava se rozjede na podzim. Stavba mostu si však vyžádá i úplnou uzavírku silnice, což se však nelíbí vlastníkům sousedních nemovitostí, kteří si postavili hlavu. Nesouhlasí s úplnou uzavírkou a navrženou objízdnou trasou po silnicích třetí třídy. Další jednání ohledně uzavírky proběhne příští týden, nastínil jisté problémy Malý.