Muzejníci renovují první čtyřistadesítku z roku 1969
Foto: iDobryDen.cz
Letečtí nadšenci zachraňují první turbolet L-410, který je součástí expozice Leteckého muzea v Kunovicích. Jeho žalostný stav je odrazem více než čtyřiceti let pod širým nebem. Renovace se však už rozjela na plné obrátky. Jejím cílem je vrátit letounu podobu, v jaké se před 50 lety, přesně 16. dubna 1969, poprvé objevil na nebi.
S výjimkou křídla, stabilizátoru a kýlu jsme první čtyřistadesítku očesali o všechny demontovatelné celky i pohyblivé části a následně šetrně odstranili staré nátěry. Aktuálně se ošetřují části poškozené korozí, probíhají odborné klempířské práce, opravy poškozeného potahu a letoun se připravuje na nový lak, prozradil Martin Hrabec, vedoucí Leteckého muzea v Kunovicích. Na renovaci spolupracuje se společnosti Aircraft Industries (AI), městem Kunovice a staroměstskou firmou SimplyFin, která stojí i za renovací bitevního letadla Z-37 Turbo Military.
Na exponátu - LET XL-410 Turbolet v.č. 001 - pracují muzejníci a nadšenci z řad zaměstnanců kunovické letecké továrny, kteří jeho záchranu iniciovali. Vstříc nám vyšlo také vedení společnosti v čele s generální ředitelkou Ilonou Plškovou, které nám bezplatně poskytlo prostory a zázemí pro renovaci, včetně energií a odborné pomoci, smekl Hrabec. I tak ale není jisté, jestli se dílo podaří do 16. dubna, kdy si AI připomene 50. výročí od prvního vzletu L 410. Důvodem jsou peníze.
Muzeum má velmi omezené zdroje, nečerpáme prostředky ze státního rozpočtu ani z eurodotací. Veškerý rozvoj a projekty financujeme ze vstupného, poskytovaných služeb a tržeb z prodeje suvenýrů. A samozřejmě z dotací města, které je naším partnerem, vysvětlil Hrabec, který ale zůstává optimistou. Věří, že se přidají další donátoři z řad veřejnosti i firem jako při záchraně Naganského expresu, který by jinak skončil na šrotovišti… Uděláme maximum, abychom termín stihli, ale je to opravdu otázka financí, zdůraznil šéf muzea.