Muzeum získalo první západní letadlo, sloužilo k leteckému snímkování
Foto: Evžen Všetečka / Americký letoun Cessna 402B Utiliner začátkem nového tisíciletí prováděl mapování Česka, ale i dalších evropských zemí.
Letecké muzeum v Kunovicích získalo další vzácný exponát. U Olšavy „přistál“ americký letoun Cessna 402B Utiliner v úpravě pro letecké snímkování, který začátkem nového tisíciletí prováděl mapování Česka, ale i dalších evropských zemí. Muzejní stroj získali od brněnské společnosti, která operuje z letiště v Hradci Králové.
„Jde pro nás o velmi cenný exponát hned z několika důvodů, především jsme však do majetku získali vůbec první západní letadlo. Zajímavé je však i fotogrammetrickou výbavou. Jedno takové už sice máme, ale Avia II-14 FG je výrazně starší a větší letadlo. Návštěvníci aspoň zjistí, jak se obor vyvíjel,“ uvedl Martin Hrabec, ředitel kunovického muzea.
Ještě před cestou z východních Čech stroj muzejníci rozložili a odmontovali křídla, aby splňoval podmínky bezpečné dopravy. Transportu se tradičně ujali profesionálové ze společnosti Gruber Logistic, kteří už na Slovácko přepravovali Naganský expres a další stroje. „Vychází nám maximálně vstříc. Důležitá je však také podpora společnosti Aircraft Industries, která nám pro kompletaci letounu před vystavením v expozici muzea poskytne potřebné zázemí,“ poznamenal Hrabec s tím, že prototyp Cessny 402 poprvé vzlétl v roce 1965. Letoun umožňoval přepravu až devíti cestujících nebo nákladu. Vyráběl se jedenadvacet let, postaveno bylo 1 540 kusů.
Muzejníky získaný stroj byl vyrobený v roce 1975 v USA, létal až do začátku nového tisíciletí v Německu, kde sloužil třeba ke každodenní přepravě zásilek mezi Frankfurtem a Anglií. V roce 2002 jej koupila česká firma, která jej nechala přestavět na fotogrammetrickou verzi se dvěma otvory pro analogové i digitální kamery nebo třeba přístroj pro mapování s pomocí laserového paprsku neboli LiDAR. Letadlo má rovněž přídavné nádrže pro větší dolet.
„Až do roku 2015 sloužil k leteckému snímkování. Kromě Česka létal také nad sousedními státy, ale třeba i nad Francií, Lucemburskem, Lotyšskem, Rumunskem, Itálií nebo Chorvatskem. Na konci kariéry už ale nedokázal pojmout rozměrnou optiku moderních fotoaparátů a skončil jako zdroj náhradních dílů,“ doplnil k historii nového přírůstku Hrabec.