Nákladní auta ohrožují školáky ve Zlechově, trpí domy i silnice

Nákladní auta ohrožují školáky ve Zlechově, trpí domy i silnice
Foto: Ilustrační foto: web  /  Obyvatelé Zlechova čelí náporu kamionů, podle všeho je to však teprve začátek...
Zlechov Zprávy 01 / 03 / 2022

Obyvatelé Zlechova se bouří, obcí totiž denně projíždějí desítky náklaďáků na stavbu dálnice D55. Nejkritičtější je situace v úzké uličce směrem na Nedakonice, kde v několika úsecích chybí chodníky, přitom odtud míří děti do školy a senioři do obchodu nebo k lékaři. Lidem už dokonce praskají zdi rodinných domů. Jenže změna trasy není na pořadu dne, silničáři případné škody na vozovce i majetku nahradí.

„Je to katastrofa, asi na sto metrech nemáme v ulici chodníky, domy přitom stojí sotva půl metru od cesty. Kdyby aspoň v místech, kde chodník chybí, ohraničili pruh pro pěší, třeba dřevěným zátarasem, ale takhle je to o zdraví. Děti už nepouštíme pěšky do školy, vozíme je auty,“ líčí Pavel Nožička ze Zlechova, podle kterého uličkou jezdí až sto nákladních vozidel denně. Silnice přitom není na takovou zátěž stavěná. „Situace je opravdu kritická a podle našich informací se ještě zhorší, intenzita nákladní dopravy poroste. Chápeme nutnost dálnice, ale není možné navážet tuny materiálu na stavbu zastavěným územím, dědina dopravou trpí, je ohrožena bezpečnost lidí i statika rodinných domů,“ zdůraznil Nožička s tím, že v některých rodinných domech už praskají zdi. Jsou totiž stavěné ve 30. letech minulého století.

Obec už vyzvala obyvatele, ať jakékoliv změny na domech nafotí, popíší a neprodleně ohlásí. „S nákladní dopravou bojujeme od podzimu, kdy lidé z uličky dokonce sepsali petici. Domy jsou staré skoro sto let, dochází k praskání zdí, občané čelí zvýšené hlučnosti, prašnosti a je ohrožena jejich bezpečnost. Silnice je navíc úzká, kamion s autem se normálně nevyhne, často najede na chodník, takže ničí i obecní majetek,“ komentoval situaci Ondřej Machala, starosta Zlechova, který se obrátil na Zlínský kraj, vlastníka komunikace. „Snažíme se o dočasný zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 tuny. Uvidíme, jak se domluvíme na schůzce, která proběhne první týden v březnu,“ podotkl Machala. Jelikož kamiony do Zlechova najíždějí nejen od Buchlovic, ale i od Starého Města, pořádně zabrat podle něj dostává i průtah obcí, který silničáři teprve před čtyřmi lety skoro za 23 milionů korun rekonstruovali.

Oficiální trasa návozu materiálu na stavbu je přitom podle Machaly vedena po silnici II. třídy ze Starého Města přes Nedakonice do pískovny v Boršicích a zpět. Jenže brzy vzala za své… „Uvedená trasa není předepsaná, povinná,“ reagoval na úvod Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), investora výstavby dálnice D55. „Když už nebylo možné využívat podjezdu pod železniční tratí směrem na Kostelany, svedli jsme dopravu do Nedakonic. Jenže dálnice během dvou let „vysaje“ ze zemníku Boršice téměř čtyři miliony tun násypového materiálu, což by postupně vedlo ke kolapsu dopravy v Nedakonicích,“ vysvětlil změnu Studecký s tím, že letos se počítá s odtěžením zhruba 475 tisíc tun materiálu.

ŘSD se ale podle Studeckého snaží negativní dopady staveništní dopravy minimalizovat. „Zlechovem po jednání se zhotoviteli už projíždějí pouze prázdné nákladní automobily směrem do zemníku Boršice, naložené jedou přes Nedakonice,“ tvrdí mluvčí státní organizace. Jenže lidé se jeho tvrzení jen smějí. „Je to nesmysl, jezdí nám pod okny plně naložené náklaďáky. A i kdyby jezdily prázdné, nic to pro nás neřeší,“ zlobí se Nožička.

Silničáři každopádně kvůli stížnostem provedli monitoring stavu komunikací i rodinných domů ve Zlechově, pořídili skoro 800 fotografií a čtyři videa. „Když dojde k poškození průtahu, po dokončení stavby dálníce jej opravíme v plném rozsahu,“ vzkázal do obce Studecký.

Tagy článku

TOPlist