Nebezpečná kostkovice hned tak nezmizí

Nebezpečná kostkovice hned tak nezmizí
Foto: sal  /  Hlučná kostkovice - Silnice v Jalubí je z padesátých let, opravu potřebuje jako sůl. Přednost však dostávají jiné tepny.
Jalubí Zprávy 06 / 04 / 2010

Třebaže je silniční průtah Jalubím už léta obyvatelům trnem v oku, jeho oprava je stále v nedohlednu. Technický stav státní silnice z „kočičích hlav“ je přitom žalostný, průjezd každého auta navíc doprovází nepříjemný hluk. Jenže snaha radnice přichází nazmar, majitel, Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje (ŘSZK), upřednostňuje důležitější a frekventovanější tepny.
„Silnice je nejbolestivější záležitostí obce a její oprava je přáním všech občanů,“ prohlásil  jalubský starosta Karel Malovaný. „Je evidentní, že stav vozovky nikoho ze zodpovědných vůbec nezajímá. Opravdu nechápu, na co se čeká. Když zaprší, je to zážitek,“ říká s ironií v hlase asi čtyřicetiletý občan Jalubí.
O rekonstrukci obec usiluje už od roku 2007, ale za tři roky příliš nepokročila. „Už od samého začátku upozorňujeme na její velmi špatný a nebezpečný stav, který nemá srovnání s jinými silnicemi v okrese,“ zdůraznil Malovaný. Jenže žádost obce o provedení diagnostiky byla napoprvé smetena do koše. ŘSZK totiž upřednostnilo silnice II. třídy a silnice s vysokou intenzitou provozu.
O rok později však Jalubským svitla naděje. Ředitelství silnic totiž změnilo názor. „I když stavební stav silnice není havarijní, zajistili jsme diagnostiku vozovky a obec následně zadala projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Aktuálně však řeší majetkoprávní vztahy k pozemkům dotčeným stavbou, což přípravné práce brzdí,“ uvedl Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí ŘSZK. Vozovka v Jalubí je podle stupnice (1 nejlepší, 5 nejhorší) stavu povrchu vozovek sítě silnic II. a III. tříd ve Zlínském kraji hodnocena známkou 4 - nevyhovující. „Kostkovice byla v obci položená v padesátých letech minulého století, její stav odpovídá stáří,“ dodává Cekota.
Stavební práce jsou podle něj odvislé od získání jednotlivých stavebních povolení, ale i finančních možností ŘSZK. „Máme přislíbeno, že se rekonstrukce rozjede v termínu let 2011 - 2013. Snad stávající finanční krize nezavdá příčinu k přijímání rozpočtových opatření investora a nebude důvodem oddálení termínu realizace,“ přeje si starosta Malovaný. Jenže silničáři vidí situaci trochu černěji. „Stavbu zahájíme nejdříve v roce 2013,“ řekl Cekota.

TOPlist