Nehodovost v kraji stoupá, nejrizikovější je hradišťská křižovatka
Foto: Ilustrační foto: HZS Zlínského kraje / V Top Ten krajských míst s nejvyšším rizikem nehody je rovná polovina z Uherskohradišťska.
Silnice ve Zlínském kraji jsou nebezpečné, aspoň podle analýzy Portálu nehod. Za poslední dva roky se počet nehod zastavil na čísle 9 359, v přepočtu jde o 439 nehod na 100 kilometrů silniční sítě, což kraj řadí na třetí nejhorší místo v republice, hned za Prahu a Moravskoslezský kraj. V Top Ten krajských míst s nejvyšším rizikem nehody je rovná polovina z Uherskohradišťska.
Lichotivá není ani vizitka počtu nehod na rozlohu kraje. „Na sto kilometrů čtverečních se za poslední dva roky stalo ve Zlínském kraji 236 nehod, což jej řadí na šesté nejhorší místo v republice. Řada krajů s většími krajskými městy i silnějším provozem je na lepších pozicích, třeba Jihomoravský nebo Olomoucký kraj,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti provozující Portál nehod, který už více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, když pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v Česku.
Nejčastější příčinou nehod je nesprávný způsob jízdy, ve srovnání s ostatními kraji zaujme vyšší podíl nehod, které nejsou zaviněné řidičem. „Řidiči se často na polních a zalesněných úsecích střetnou se zvěří, která má na svědomí více než osmnáct procent všech nehod. Větší podíl už má pouze Kraj Vysočina,“ poznamenal Chalas.
Krajskému žebříčku vévodí okres Zlín (1 305 nehod ročně), druhý je okres Uherské Hradiště (946), následovaný Vsetínem (783) a Kroměříží (683). „Trend vývoje počtu nehod ve Zlínském kraji rovněž není nikterak povzbudivý, za posledních 14 let je roční průměr 3 716 nehod, za poslední dva roky už ale 4 680 nehod,“ varuje Chalas.
Ve Zlínském kraji Portál nehod udělal žebříček deseti nejrizikovějších míst na silnicích podle dat za posledních pět let. A výsledky staví do nelichotivého světla Uherskohradišťsko, která zaujímá pět míst, přičemž na „bedně“ je dvakrát.
Nejkritičtější je křižovatka ulic Všehrdova, Sokolovská a Velehradské třídy v Uherském Hradišti, kde si 36 nehod vyžádalo zranění 31 osob. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo. „Křižovatka je nejvytíženější v regionu, což má za následek časté kolizní situace v kolonách nebo najíždění do křižovatky,“ uvedl Radomír Šiška, mluvčí uherskohradišťské policie. Otázkou je, jestli není na čase se zabývat myšlenkou kruhového objezdu. „Když se objeví nová studie řešení křižovatky, vyhotovíme stanovisko s vyjádřením. Zatím je to ale bezpředmětné,“ reagoval Šiška.
Druhé místo patří buchlovským kopcům, které se staly svědkem 24 nehod a 20 zraněných, nejčastěji kvůli nepřiměřené rychlosti. Čtvrtý "flek" zaujímá křižovatka u Kvačic, místní části Uherského Ostrohu, osmý křižovatka ulic Všehrdova a Na Morávce v Uherském Hradišti, kde nejvíce nehod zaviní nedání přednosti chodci na přechodu, a desátý je úsek silnice u Částkova, na kterém řidiči nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky.