Největší přístav na Baťově kanálu? Dnes Petrov, zítra Pahrbek
Foto: iDobryDen.cz
Loni otevřené kotviště v Petrově ztratí postavení největšího přístavu na Baťově kanálu. Nebude to hned, velkokapacitní přístav v napajedelském Pahrbku zatím zůstává jen na papíře, avšak už dnes platí, že velká změna je za dveřmi. Pokud půjde všechno podle plánu, nový areál se začne stavět možná už za tři roky. Přístavní molo nebude nijak malé, zakotví u něj celkem 77 lodí.
V souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí už probíhá posouzení záměru. Následovat bude zpracování posudku, k němuž by měl Zlínský kraj vydat už v červenci letošního roku své stanovisko. Jistě, může se objevit spousta háčků, areál bude mít přece jen specifické podmínky. Osobně jsem projektu velmi nakloněn, vždyť se jedná o další rozvoj Baťova kanálu, říká Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.
Stejně jako v případě Petrova bude investorem Ředitelství vodních cest ČR, které záměr už dřív konzultovalo s vedením Napajedel. Oficiální místa dosud situaci nekomentují, čeká se na výrok zlínského hejtmanství.
Z dostupných informací je zřejmé, že projekt přijde na přibližně 150-200 milionů korun, což je více než pětinásobek nákladů vynaložených v Petrově. Samotná stavba by měla trvat rok a půl.
Zvýšené náklady si vynutí náročnost stavby. Lokalitu Pahrbek, která je slepým ramenem Moravy, dnes od hlavního proudu odděluje pás země. Ten se bude muset zbořit, propojení řeky s ramenem pak nově zajistí instalace protipovodňových vrat. Pro samotnou plavbu by sloužila jen část ramene. Nový prvkem nad ochrannou hrází má být kromě vrat i nejspíš zvedací lávka.
Výhodou místa je už dnes vybudování sítí. Parkoviště, občerstvení, ubytovací služby a zázemí pro turisty, sportovce a vodáky tady už funguje. Nový přístav by jednou pro vždy vyřešil dlouholetý problém se sinicemi, které z Pahrbku vyhnaly plavce. Prohrábky dna a zprůtočnění vody by místu jen prospěly, je přesvědčen Vojtěch Bártek.
O provozovateli přístavu pak bude rozhodovat veřejná soutěž. Předpokládá se, že vítěz tendru by mohl odhadované náklady snížit podobně jako v případě Petrova. Tady se cena snížila ze 48 na 38 milionů korun. Baťův kanál by v Napajedlích navíc získal takzvaný ochranný přístav. Ten nutně potřebujeme. Přes zimu, v případě povodňových stavů, se totiž lodě nemají kde schovat před velkou vodou. Kotviště pro 77 lodí by situaci velmi pomohlo, potvrdil ředitel kanálu Vojtěch Bártek.
Pozemky ležely ladem. Teď je z nich největší přístav
Pokud jde o Petrov, kde včera začala sezona v novém prostředí, tady může u mol přistát 42 menších a dvě velké osobní lodě. V přístavu platí, že polovinu míst mají rezervovanou návštěvníci Petrova, kteří mohou na vyhrazených místech zastavit kdykoliv. Ostatní místa nabízíme veřejnosti pro stání plavidel na celou sezónu nebo na jeden či více měsíců. Věříme, že se najde i podnikatel s půjčovnou kajutových lodí, uvedl při loňském otevření Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.
V Petrově si jako první vyzkoušeli novinku, kterou jsou odběrné sloupky. Jde o přípojky pro každé plavidlo na elektrickou energii a pitnou vodu. V servisním centru u provozní budovy je možné také odčerpat odpadní vody z lodí speciálním čerpadlem. Příští rok servisní centrum doplní tankovací stanice pohonných hmot a jeřáb na zvedání lodí z vody. Věřím, že nyní kapitáni nebudou muset složitě hledat místo pro přistání u břehu úzkého kanálu a brodit se rákosím. Ocenit musím vynikající spolupráci s obcí během celé přípravy i realizace stavby, dodal ředitel Lubomír Fojtů.
Vedle přístavu je k dispozici nové parkoviště. Komunikaci jsme upravili tak, aby tady byla důstojná nová brána do obce pro návštěvníky, kteří sem připlují po vodní cestě. Dosud se zde mnoho lodí ani nezastavilo, protože přístaviště bylo stále plné. Nyní se těšíme, že naši obec navštíví více turistů a užijí si zdejší pohody a lahodného vínečka, sdělila Eva Mlýnková, starostka Petrova.
Petrovský přístav leží v prostorách původně nevyužitého pozemku. Po vyhloubení přístavního bazénu vznikly nové hráze, do dna se zapustily ocelové piloty přístavních mol. V servisním centru dnes stojí svislá železobetonová zeď pro stabilní jeřáb a tankovací stanice pohonných hmot.
Ředitelství vodních cest ČR chystá kromě nového přístavu v Napajedlech i rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou. Také zde se objeví čerpací stanice a některé ekologické servisní služby. V plánech je také samotné prodloužení Baťova kanálu v obou směrech. Na jih od Hodonína jde o vybudování nové plavební komory Rohatec, v severní části jde o cestu do Kroměříže za pomoci plavební komory Bělov. Zejména v Rohatci se podařilo po letech dosáhnout územního rozhodnutí, a tak se přiblížila její realizace, odhadovaná na léta 2017-2018. Poté dostane turistická nabídka Baťova kanálu další nový impulz, uzavřel Lubomír Fojtů.