Nepište nám, volejte 155, vyzývají záchranáři
Foto: ZZS Zlínského kraje
Laik se diví, odborník žasne! Záchranáři se stále potkávají s případy, kdy lidé místo vytočení tísňové linky 155 napíší e-mail. „Kamarád si zlomil nohu“ nebo „Na zemi leží muž“, takové zprávy přistávají v e-mailové schránce, adresáti si je však klidně přečtou až o pár dní později…
„Je až s podivem, že někteří lidé zřejmě stále netuší, k čemu slouží čísla tísňového volání, a ani jedno z nich si nedokážou zapamatovat, natož použít. A tak volí cestu podstatně pomalejší a hlavně bezúčelnou,“ kroutí hlavou Gábina Netopilová Sluštíková, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje. E-maily jsou přitom adresované nejbližší výjezdové základně nebo konkrétní osobě, o který si pisatel myslí, že o jeho trápení ví.
Záchranáři tak apelují na obyvatele, aby vždy v případě nouze a potřeby pomoci volali výhradně tísňovou linku 155. „Na zdravotnickém operačním středisku hovor přijme erudovaný operátor, který vyhodnotí situaci, vyšle na místo záchranářský tým a v případě potřeby s volajícím zůstane na telefonu až do příjezdu posádky,“ doporučuje mluvčí.
Linka 155 je bezplatná, slouží pro bezprostřední případy ohrožení života nebo hrozící vážné újmy na zdraví, vyžadující neprodlený zásah lékaře nebo bezodkladný transport pacienta do nemocnice. „Tísňovou linku volejte také vždy, když si nejste jisti, jestli jde o závažný stav. Zkušený operátor poradí, jak postupovat. Mluvte s ním klidně a věcně, připravte si klíčové informace, kdy prioritou je adresa. Vyčkejte, až operátor hovor ukončí, sami jej neukončujte. Telefon mějte i nadále po ruce, operátor se může ozvat znovu,“ radí Netopilová Sluštíková.