Nesou podíl na smrti dívek v Lopeníku i ochranáři?

Nesou podíl na smrti dívek v Lopeníku i ochranáři?
Foto: sal  /  Břetislav Čaňo se v listopadu 2012 loučil s mrtvou dcerou vlastní písničkou-
Nivnice Zprávy 08 / 03 / 2014

Na stranu pozůstalých, kteří před soudem hájí mladíka obžalovaného z podílu na smrti čtyř dívek při brodské Autogames Rally Show, se postavil také otec jedné z mrtvých. Zatímco starosta Lopeníku Antonín Dulínek a příbuzní označují za hlavní viníky pořadatele a jezdce Michaela Bartončíka, Břetislav Čaňo přichází s tvrzením, že svůj podíl viny mohou nést také ochranáři přírody.
Připomeňme, že předloňské závody v Bílých Karpatech vzaly hned na jejich začátku život čtyřem dívkám, sestrám Beátě (18) a Kláře (7) a kamarádkám Karolíně (18) a Natálii (20). Při rychlostní zkoušce v Lopeníku je smetlo závodní mitsubishi s bratry Bartončíkovými. Před soud však letos v únoru musel jen Petr Plášek, traťový komisař a přítel jedné z dívek. Před tribunálem, který bude v Uherském Hradišti pokračovat v dubnu, se zpovídá z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti.
Břetislav Čaňo, který u soudu nevypovídal, se nakonec obrátil na redakci DOBRÉHO DNE. „Ať sleduji jakékoliv sdělovací prostředky, neustále se probírá vina Petra Pláška, který v nešťastný den měl daný úsek hlídat,“ uvádí Čaňo. „Netvrdím, že svůj podíl viny nenese. Podle mého je však tím posledním článkem v celém tomto velkém podniku.“

Co tím přesně myslíte?
Já sám si kladu s odstupem času otázku, co všechno tuto nešťastnou událost ovlivnilo a jak je možné, že se tento hodně nebezpečný podnik, a to myslím po všech stránkách, nejen na ohrožení života, částečně provozoval také na chráněném území Bílých Karpat.

Jakkoli se dnes úroveň školení traťových komisařů před závody zpochybňuje, obžalovaný podepsal školicí dokument a tím převzal odpovědnost za diváky.
Ano, ten mladý chlapec podepsal na chaotickém školení dokument a tím si i podepsal odpovědnost za pozdější neplnění svých povinností vyplývajících z písemnosti. Kde je však odpovědnost všech ostatních institucí, které svým povolením tomuto podniku požehnaly? Snaha pořadatelů o to, aby závod projížděl touto atraktivní lokalitou, je vcelku pochopitelná. Podle mne je však zarážející, že byla vůbec vyslyšena a schválena.

Kam tím míříte?
Nejvíce mne zaráží povolení Chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty. Někdo přece musel schválit a podepsat, že se zde bude provozovat podnik, kde je prakticky nejvyšší riziko ekologické újmy, škody či katastrofy. Při závodech přece hrozí únik oleje, benzínu, zdevastování louky při vyjetí z dráhy nebo havárii. Osobně si myslím, že správa CHKO je tu právě proto, aby v takových oblastech k podobným podnikům nedocházelo a aby zabránila jejich konání. Vždyť přece i při hladkém průběhu závodu dochází ke zvýšení množství výfukových zplodin v ovzduší. I to je důvod neschválit závody v tomto území. Nad tímto shrnutím se nemohu zamýšlet jinak, než že na takto odpovědném místě pracuje osoba či osoby, které neplní účel svého pracovního zařazení odpovědně. Mohu se i domnívat, že tlak pořadatele tady byl motivující. Tak či tak se jedná o státem řízenou instituci a zaměstnance placené i z našich daní. Jistě, spousta lidí může namítat, že k tragédii mohlo dojít jinde a jindy. Konkrétně tuto událost však tento fakt svým neuváženým rozhodnutím neomluvitelně ovlivnil a odpovědnost je zde podle mě zřetelná.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace