Nová koncepce dopravy děsí hlavně Brodsko. Kraj chce zrušit přímou linku do Brna

Nová koncepce dopravy děsí hlavně Brodsko. Kraj chce zrušit přímou linku do Brna
Foto: ara, koláž DOBRÉHO DNE
Slovácko Zprávy 27 / 06 / 2018

Naštěstí ještě zbývá čas na změny. Neboť pokud by měly nové jízdní řády platit v podobě, kterou zástupci zlínského hejtmanství předložili starostům z Uherskobrodska, tak by se spoustě lidí odkázaných na autobusové spoje při cestě za prací nebo do škol obrátil život naruby. Podle nové koncepce má v roce 2019 zaniknout tradiční linka Uherský Brod - Uherské Hradiště - Brno. Jde celkem o pět přímých spojů dopravní společnosti ČSAD BUS Uherské Hradiště, které vyráží z brodského terminálu ve všední dny v 5.20, 7.45, 9.45, 12.55 a 16.40 hodin. A to ještě není všechno. Na „černé listině“ se ocitl i ranní spoj Uherské Hradiště - Luhačovice, do něhož na Brodsku nasedají denně desítky lidí. V navržené podobě navíc chybí i některé víkendové ranní a večerní spoje do Uherského Brodu pro zaměstnance tamních obchodních řetězců.
S krajským návrhem zrušit v příštím roce linku Brod - Hradiště - Brno zásadně nesouhlasí především starostové Hradčovic, Veletin a Drslavic. Zatímco cestujícím z Hradčovic a Veletin se nabízí alternativy s přestupy na autobusové i vlakové linky, lidé z Drslavic by zůstali zcela bez spojení. „Naštěstí zůstává všechno otevřené a získal jsem od zástupců kraje příslib, že se naším problémem budou zabývat zvlášť. Situace je nepříjemná také proto, že u nás vlak nezastavuje. Autobusový spoj z Brodu přes Hradiště do Brna je tedy nenahraditelný,“ poznamenal Rostislav Mihel, starosta Drslavic.

Jeho protějšek z Veletin Tomáš Trtek s navrženou úpravou zásadně nesouhlasí. „V nabídce neexistuje nic, co by lidem tradiční a zavedený spoj nahradilo. Navržené posílení spojů z Vlčnova do Hradiště nebo do Brodu, kde by cestující museli vystoupit a dlouho čekat na přípoje do Brna, je vzhledem k časové náročnosti nepřijatelné,“ shrnul problém starosta Trtek.

„Vůbec se nedivím starostům, že jsou kritičtí vůči navrhovaným změnám ve veřejné dopravě. Dobře totiž vědí, které spoje jsou pro občany důležité,“ komentuje situaci Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. A dodává: „Jízdní řády vznikaly a usazovaly se mnoho let a není možné, aby je nějací „dopravní inženýři“ jen tak od stolu a bez patřičných znalostí měnili směrem k horšímu, aniž by si byli vědomí následků svých „novátorských experimentů“. Mnohokrát jsem upozorňoval tvůrce těchto nových dopravních grafikonů, aby nedělali žádnou „dopravní revoluci“, to co funguje a občané mají zažité ponechali a pouze současný stav vylepšili o nové spoje a nasadili nové, moderní dopravní prostředky.“

Proč má současná linka pro cestující z Brodska velký význam, vysvětluje Jan Popelka, starosta Hradčovic. „Linka už několik desetiletí slouží ke spokojenosti občanům hlavně proto, aby je rychle a bez zbytečného přestupování přepravila do brněnských nemocnic nebo vysokých škol. Nyní by měla být nahrazena linkou s přestupem v Uherském Hradišti, případně přepravou po železnici. Takové řešení je pro mě nepřijatelné,“ říká Jan Popelka, jenž upozorňuje nejen na hrozbu časově delších jízd, ale také na dražší jízdné. „Přineslo by to zhoršení podmínek cestování také proto, že v situaci, kdy přestoupíte na autobus, ve kterém nezbývá mnoho míst k sezení, je cestující nucen celou cestu do Brna absolvovat vstoje. I manipulace s batožinou je při přestupování náročnější než při přímém spoji. Argumentace kraje, že cestující mohou při cestě do Brna využít i železnice, je chabou náplastí zase proto, že kraj nepovažuje železniční trať Bylnice - Brno v koncepci veřejné dopravy za jednu z hlavních. Spoje jsou omezovány, překláněny na Uherské Hradiště a podobně. Jsou však i časově delší a o lepší kultuře cestování také nelze ještě mluvit,“ dodal Jan Popelka.
Mimochodem, omezení cestování po železnici poznali cestující na vlastní kůži už loni na podzim, odkdy nemohou lidé dojíždějící za prací do Uherského Ostrohu nebo Veselí nad Moravou využít ranních zrychlených spojů. I v tomto případě jsou nuceni volit delší a dražší spoje přes Uherské Hradiště, a to ráno i večer.
Naproti tomu hejtmanství nevidí situaci nijak černě. A ústy radního pro dopravu a náměstka hejtmana Pavla Botka slibuje, že se jí začne zabývat. „Zpracovatel nové koncepce autobusové dopravy doplní na základě výsledku projednání a vznesených požadavků a připomínek přímé spoje v relaci Uherský Brod - Brno a zpět, které obslouží i obce v úseku Uherský Brod - Uherské Hradiště,“ ujistil náměstek Botek.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace