Nová MHD čelí kritice! Přijdou senioři po zrušení linek o jízdné zdarma?
Foto: Facebook / MHD už do Kunovic zajíždět nebude, linka skrz Sady a Vésky se nově otočí v Míkovicích.
Rodící se nová MHD v Uherském Hradišti vyvolává vlnu kritiky. Hlavně obyvatelé místních částí avizované změny těžko rozdýchávají, negativních hlasů přibývá. Hned několik stávajících linek totiž nahradí příměstská doprava. Radnice ale obavy krotí. Model ještě není konečný a navíc probíhají důležitá jednání se Zlínským krajem.
„Se stávající MHD jsou všichni vesměs spokojení, jen jsme počítali, že město nějaké linky přidá, ale místo toho rozbombardovalo vše, co fungovalo. Změny se přitom dotknou spousty lidí, navíc potrvají dalších deset let,“ reagovala po veřejném projednání nové koncepce MHD zklamaná Irena Pilátová z Uherského Hradiště, kterou mrzí, že radnice s prezentací nevyrazila do všech městských částí.
Největší vlna kritiky se snáší na zrušení linky MHD č. 4 z Jarošova na autobusové nádraží, nově totiž povede přes Svatováclavskou ulici na vlakové nádraží. „Vůbec to nechápu, prý na autobusák budou jezdit například autobusy z Březolup, ale to pak důchodci už nepojedou zadarmo, ale zaplatí poloviční jízdné,“ kroutí hlavou Pilátová. V Jarošově mají smůlu, že stejnou trasu jako MHD jezdí všechny meziměstské spoje.
„Její vedení tak představuje nadbytečnou duplicitu. Ve městě přitom máme hustě obydlené oblasti, ve kterých dopravní obsluha neexistuje a nikdy neexistovala. Třeba ulice 28. října a sídliště Pod Svahy, kde je také zdravotní středisko, dvě školky, aquapark, skatepark, sportovní areál, obchodní dům a staví se zde rezidentní čtvrť. Je tak logické, že nová koncepce pokryje i tyto oblasti a zájmové body,“ prohlásil Jaroslav Zatloukal, místostarosta Uherského Hradiště, který potvrdil, že pro rychlé a přímé spojení obyvatel Jarošova s autobusovým nádražím radnice počítá s využitím linek příměstské dopravy. „Pojedou od Bílovic do ulice Za Humny, na Markov, kde vybudujeme novu zastávku, a přes sídliště Louky zpět na hlavní silnici II. třídy k zastávce u pivovaru. Se Zlínským krajem a společností KOVED vedeme jednání o výběru takového počtu spojů, který četností a časovým rozložením nahradí linku 4,“ pokračoval Zatloukal s tím, že i vybrané spoje nové linky č. 4 pojedou přes autobusové nádraží.
Lide se podivují i zkrácení stávající linky UH - Sady - Vésky - Míkovice - Kunovice - UH, která podle představeného modelu nově skončí u likérky v Míkovicích, kde se otočí a pojede zpět. Do Kunovic už zkrátka nepojede. „Rodiče jezdí ze Sadů na hřbitov do Kunovic, takhle jsou namydlení,“ posteska si Pilátová. Jenže radnice podle Zatloukala nemohla jinak. „Zlínský kraj už v minulém volebním období rozhodl, že městskou dopravu v souměstí Uherské Hradiště, Staré Město, Kunovice přestane financovat. Jedná se přitom o veřejnou dopravu mezi třemi městy, která do krajského rozpočtu přispívají ročně stokorunovým příspěvek na občana. Zajištění dostatečné dopravní obslužnosti je tedy úkolem a odpovědností Zlínského kraje,“ vysvětlil místostarosta.
Chystanou novinkou je posilová linka z Míkovic do Uherského Hradiště, která pojede přes sídliště Východ. Její oživení vyvolává úsměv, lidé ji považují za „vyhlídkovou trasu“… „Linka pomůže zajistit dobrou dopravní obslužnost sídliště Východ, dopravu školáků z Míkovic, Vések a Sadů na základní školu Větrná, TGM a Sportovní i dopravu občanů bez přestupování k obchodnímu domu Kaufland. Rychlou dopravu z Míkovic na autobusové nádraží opět zajistí příměstské autobusy,“ komentoval vznik linky Zatloukal.
I když lidé starší 70 let mají MHD zdarma, po nahrazení některých linek příměstskými spoji nejspíš o výhodu nepřijdou. „Ano, je to reálné, probíhají jednání o tarifní integraci městské a příměstské dopravy. Na katastru města by tak lidé platili stejné jízdné, ať už nastoupí do jakéhokoliv autobusu,“ potěšil hlavně seniory Zatloukal, který potvrdil, že linkové vedení a jízdní řády nové koncepce MHD ještě nejsou definitivní. „Připomínky od občanů, zatím v řádu jednotek, vyhodnocujeme a autoři návrhu z Fakulty dopravní ČVUT v Praze se jimi určitě budou zabývat. Některé změny ještě provedeme. Termín dokončení provozního modelu nové MHD zatím neznáme,“ doplnil ještě místostarosta Uherského Hradiště.
S ostrým provozem radnice počítá od konce roku 2023, ještě předtím ale vypíše soutěž na dopravce.