Novému dopravci korunu za každý kilometr? Absurdní
Foto: ilustr. web
Zlínské hejtmanství prodlouží nespíš o celý rok termín veřejné zakázky na autobusovou dopravu. Podle krajského radního pro dopravu Pavla Botka se o tom bude rozhodovat právě dnes na jednání rady. Termín zakázky chceme posunovat postupně po kratších lhůtách tak, aby vše vyhovělo zákonu. Kontrakty se současnými dopravci tak budou platit až do ukončení soutěží na nové smlouvy, prozradil Botek.
Krajská vláda se už dřív rozhodla významně přepracovat zadávací dokumentaci, kterou vytvořila ještě minulá koalice ČSSD, KSČM a SPO. Nové politické reprezentaci jde podle Botka jak o optimalizaci rozsahu linkové dopravy, tak o vytvoření podrobného plánu dopravní obslužnosti Zlínského kraje. To všechno si má vyžádat možná až devět měsíců práce. K důvodům prodloužení zakázky patří také vyřešení poplatků za vjezdy a výjezdy na autobusová nádraží.
Současný stav, ve kterém si dopravci mají vyjednat od nájemců poplatky sami, považujeme za nevhodný. Vzhledem k tomu, že jeden z dopravců v regionu a jeho dceřiné firmy jsou vlastníky či nájemci autobusových nádraží, se nám to jeví jako možná potenciální diskriminace ostatních, poznamenal Botek.
Zlínský kraj musí vše připravit tak, aby noví dopravci začali regionem křižovat od roku 2019.
Původní zakázka z loňského roku byla vypsaná na 10 let za 7,4 miliardy korun bez DPH. Veřejná doprava by se pak měla pohybovat v objemu 19 milionů najetých kilometrů. Dnešní vláda chce levnější zakázku.
Hejtmanství momentálně doplácí jen na autobusové spoje ročně 334 milionů korun, dalších 200 milionů pak uvolňuje pro železniční dopravu.
Na nutnost přehodnocení současného tendru upozorňovala už od loňského podzimu opoziční Strana soukromníků. Dosavadní podmínky obsahují podle jejího krajského zastupitele Michala Dvouletého množství naprosto nesmyslných ustanovení. Na ty nejzásadnější Dvouletý upozornil minulé pondělí nejdříve zastupitele a následně také hejtmana Jiřího Čunka, jemuž adresoval osobní dopis.
Skryté zdanění každého občana
Přímo za skandální považuji, že dopravci musí podle současných podmínek výběrového řízení zahrnout do ceny jízdného jednu korunu za každý ujetý kilometr, který bude sloužit na financování Koordinátora veřejné dopravy. Přitom ročně jde o několik desítek milionů korun. Takový poplatek považuji za další skryté zdanění každého občana, je znepokojený Michal Dvouletý. Jsem přesvědčen o tom, že Koordinátor veřejné dopravy, tedy krajská organizace KOVED, si tak chce pomocí podmínek výběrového řízení zajistit na dalších 10 let své fixní financování, které bude na úkor zvýšené ceny jízdného. Doprava se tak bude de facto platit třikrát - z daní, z korunového poplatku pro koordinátora a z příspěvku obcí na zajištění dopravní obslužnosti. A to pokládám za absolutně nepřijatelné, dodal Dvouletý.
Mezi další z nesrovnalostí současné zadávací dokumentaci patří fakt, že dopravce může používat pouze vozidla stará průměrně šest let, která budou mít elektronický informační systém, akustický systém a Wi-Fi. Jenomže tato podmínka de facto vylučuje vozidla, která byla nedávno nakoupena z předchozích dotačních programů ROP Střední Morava. Tato relativně nová vozidla pořízená z dotací ROP Střední Morava nebudou tak moci dopravci využít. Takto dojde k naprosto nehospodárnému nakládání s finančními prostředky jak z veřejných zdrojů, tak i ze zdrojů dopravce…, upozornil zastupitel Dvouletý.