Novinky ve veřejné dopravě zpříjemní, usnadní i zrychlí cestování, říká náměstek hejtmana Radek Doležel
Foto: iDobryDen.cz
Nové vlakové soupravy, jízdenkové automaty, zrychlené autobusové spojení s Brnem, optimalizace jízdních řádů, kombizóny pro pravidelné cestující, mobilní aplikace… V roce 2024 čeká cestující na linkách Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK) řada novinek, které jim zpříjemní, usnadní i zrychlí cestování. Na co všechno se obyvatelé regionu i jeho návštěvníci mohou v krajské autobusové a vlakové dopravě těšit, o tom jsme se bavili s náměstkem hejtmana pro oblast dopravy Radkem Doleželem.
Pane náměstku, stojíme na konci kalendářního roku, a tak je čas na bilancování. Jak ze své pozice hodnotíte právě uplynulý rok?
Při ohlédnutí zpět snad můžu konstatovat, že v letošním roce se nám podařilo udělat kus práce. Nejdůležitějším krokem za mě byla integrace městské dopravy v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích do systému IDZK. To znamená, že na jednu jízdenku může cestující jet jak krajským, tak městským autobusem a přestupovat mezi nimi. Držitel časového jízdného pak může v rámci předplatného na kartě Zetce využít k cestě vlak, krajský autobus nebo městskou dopravu.
Dále jsme podporovali volnočasovou dopravu - cestujícím jsme nabídli 24hodinovou turistickou jízdenku pro celý kraj, rozšířili jsme nabídku cyklobusů, organizovali jsme kyvadlovou dopravu na Velehrad během červencových cyrilometodějských slavností, posílili jsme dopravu na další důležité akce v regionu. Cestujícím jsme také nabídli nové možnosti, jak získat aktuální informace o dopravní situaci v regionu.
V neděli 10. prosince začal platit nový grafikon. Co cestujícím v regionu přinese?
Začal bych železniční dopravou, kde nastanou některé novinky, které cestující jistě ocení. Nejviditelnější změnou je návrat moderních souprav RegioShark na trať Otrokovice - Zlín - Vizovice, kde zajistí všechny spoje. Na trať Přerov - Břeclav pak budou do konce roku 2024 postupně nasazeny zcela nové soupravy RegioPanter. Další novinkou v železniční dopravě bude zpravidelnění spojení na trati Kojetín - Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm, kdy v úseku Kroměříž - Bystřice pod Hostýnem budou ve špičce jezdit vlaky v půlhodinových intervalech a v Hulíně budou navázány na dálkovou dopravu. Vlaky ze Zborovic pojedou přímo do Hulína, ve špičce pak až do Bystřice pod Hostýnem. Na této trati také budou vyřazeny staré motorové vozy 810, místo nich budou jezdit RegioNovy. V ranní špičce budou přidány spoje na trati Otrokovice - Zlín - Vizovice a na trati mezi Bylnicí a Bojkovicemi. Ve špičkách pracovních dnů budou zavedeny spěšné vlaky Staré Město - Otrokovice - Hulín - Přerov - Olomouc doplňující spoje linky R13 Moravan tak, aby jezdily každou hodinu. V odpolední špičce budou na nové spěšné vlaky navazovat přípoje do/z Hodonína a Brna a také ve směru do/z Uherského Hradiště.
Zůstaňme ještě u vlaků. Zde se chystá novinka ve způsobu odbavení.
Ano, cestující, kteří nastupují do osobního nebo spěšného vlaku ve stanicích s neobsazenou pokladnou, si od ledna budou zvykat na to, že si koupí jízdenku hned při nástupu do vlaku. Zatímco doposud s nákupem čekali až na příchod vlakového personálu, nově budou všechny vlakové soupravy vybaveny jízdenkovými automaty. Automaty budou přijímat hotovost stejně jako platební metody Apple Pay a Google Pay, bankovní kartu nebo kartu Zetka. Kromě nákupu jízdenek v automatech bude samozřejmě stále možné k nákupu vlakových jízdenek v tarifu IDZK využívat i mobilní aplikaci Českých drah Můj vlak. Jízdenky z této aplikace jsou platné ve spojích jak Českých drah, tak Arrivy.
S jakými novinkami přicházíte v autobusové dopravě?
Zajímavé jistě budou nové zrychlené spoje ze Zlína a z Uherského Hradiště do Brna a zpět. Mezi Zlínem a Brnem budou zrychlené jezdit 10krát denně v pracovní dny a 7krát denně o víkendu a trasu urazí za 1 hodinu a 35 minut. Zastavovat budou pouze v Kroměříži na autobusovém nádraží a Milíčově náměstí a v Brně na Tržní, kde můžou cestující přestoupit na tramvaj, anebo se nechají odvézt až na autobusové nádraží Zvonařka. Mezi Brnem a Uherským Hradištěm pak budou zrychlené autobusy jezdit 10krát denně v pracovní dny a 6krát denně o víkendu. Trasu zvládnou za 1 hodinu a 20 minut v úseku Brno - Uherské Hradiště, resp. 1 hodinu 50 minut v úseku Brno - Uherský Brod, přičemž zastaví v Kunovicích, Starém Městě, v Buchlovicích a v Brně na Tržní. Vybrané spoje budou navíc prodlouženy z nebo do Valašských Klobouk a úsek mezi Uherským Hradištěm a Brnem doplní ještě třetí linka, která bude dále pokračovat přes Napajedla na Zlín.
Můžete nám představit optimalizaci jízdních řádů, k níž dojde na Kroměřížsku?
Ano, optimalizace se týká zejména trasy Kroměříž - Holešov - Zlín a okolí Bystřice pod Hostýnem. Na hlavních relacích zavádíme pravidelnou intervalovou dopravu (Zlín - Holešov, Zlín - Fryšták, Holešov - Kroměříž, Holešov - Bystřice pod Hostýnem) s tím, že Fryšták, Holešov, Hlinsko pod Hostýnem, Brusné, Bystřice pod Hostýnem a Podhradní Lhota budou fungovat jako přestupní uzly. V oblasti dojde ke zjednodušení a zpřehlednění systému linek, nově bude autobusy obsluhována průmyslová zóna Holešov (přizpůsobeno třísměnnému provozu). Bude také přidáno víkendové večerní spojení ze Zlína přes Fryšták a Holešov do Kroměříže po 22. hodině a nové večerní spoje Zlín - Kvasice - Kroměříž.
A změny v autobusových linkách v dalších oblastech kraje?
Na jaře chceme spustit provoz zcela nové autobusové linky číslo 300, která každých 30 minut ve všední dny i o víkendech propojí souměstí Kunovice - Uherské Hradiště - Staré Město s návazností na vlaky. V plánu je také integrace IDZK s městskou dopravou ve Vsetíně.
Čekají cestující nějaké novinky v předplatném jízdném?
Pro pravidelné cestující připravujeme zajímavou novinku v podobě tzv. kombizón. Mezi některými destinacemi v kraji totiž lze využívat více tras, které vedou přes rozdílné zóny. Dnes, pokud cestující chtějí mít časovým kupónem pokryty všechny alternativní trasy, si musí zakoupit všechny zóny, jimiž trasy procházejí. Díky kombizónám by cestující měli při zakoupení nejdelší trasy získat možnost jezdit i trasami kratšími. V plánu je nastavení 14 kombizón na nejvyužívanějších relacích a fungovat by měly začít v průběhu roku.