Nový most je prvním krokem k zvýšení bezpečnosti školáků i rodičů
Foto: pas / Most je jedinou příjezdovouí cestou k základní škole, školce a fotbalovému hřišti.
Most přes potok Dlouhá řeka v Boršicích je ve špatném stavu, přitom je jedinou příjezdovou cestou k základní škole, mateřské škole a fotbalovému hřišti. I když diagnostika potvrdila, že nehrozí nebezpečí pádu, obec se pustila do projektování nového mostu, který přijde odhadem na deset milionů korun.
„Jeho stav řešíme dlouhodobě, zářijové povodně znovu potvrdily, že není v dobré kondici. Zub čase se podepsal i na konstrukci a už se drolí povrchový beton ze spodní hrany mostu, což může společně s větvemi způsobit komplikace při povodňových průtocích,“ uvědomuje si problém Petr Dula, starosta Boršic.
Obec tudíž reagovala objednáním diagnostiky mostu, která neprokázala hrozbu jeho zřízení. Statik ale každopádně doporučil snížení nosnosti mostu na 12 tun. „Most je jedinou příjezdovou cestou ke škole, školce a sportovnímu areálu, hlavně v ranních a odpoledních špičkách je opravdu frekventovaný. Jeho stav odpovídá stáří, podle dobových pramenů je ze šedesátých let minulého století,“ připomněl starosta. Jelikož statik most označil za neopravitelný, obec postaví nový. Aktuálně společně se správcem toku Lesy ČR řeší projektovou dokumentaci. „Stavba si vyžádá překlenutí provizorního mostu, který přijde tak na jeden až dva miliony korun. Musíme totiž zajistit přístup pro požární techniku,“ poznamenal Dula s tím, že nový most vysaje z obecního rozpočtu dalších zhruba 10 milionů korun. I proto Boršičtí zabojují o dotaci z ministerstva pro místní rozvoj z programu předcházení živelním pohromám.
Most je ale jen prvním krokem ke zvýšení bezpečnosti v lokalitě, obec postupně ještě plánuje rozšíření silnice za mostem, položení chodníku, vybudování parkoviště a točny před školkou. „Školu a školku navštěvuje 350 dětí, cesta je přitom úzká a ještě do téčka. Když se rodiče s auty hlavně v ranní špičce otáčí, dochází ke kolizním situacím. Rekonstrukce zajistí bezpečnost řidičů i chodců,“ zdůraznil Dula.
Povolání dělníků je otázkou finančních prostředků, na prvním místě však zůstává most, s jehož výstavbou pod Buchlovem počítají nejdříve v roce 2027.