Nový turbolet odtajněn. Začnou ho vyrábět v Rusku?
Foto: iDobryDen.cz
Úspornější, výkonnější, prostornější, tišší, modernější. Všechny přívlastky padnou jako ulité na prototyp letounu L 410 New Generation, který se po pěti letech vývoje ukázal v plné kráse na domovském letišti v Kunovicích. Společnost Aircraft Industries (AI) chce novinku začít sériově vyrábět za dva roky. Spekuluje se o tom, jestli výroba nakonec nezačně v Rusku. AI patří ruskému holdingu UGMK a ten má podle informací DOBRÉHO DNE zájem když ne na přesunu celé výroby, tak alespoň na vzniku pobočky.
Kunovická továrna představila letoun při slavnosti zvané Roll Out. První let by se měl uskutečnit do dvou týdnů, dosud k tomu totiž chybí všechny certifikáty. Prototyp L 410 NG je vývojovou řadou slavného a mezi zákazníky oblíbeného turboletu L 410 UVP-E20. Vedení AI věří, že se s novým modelem postaví zcela na úroveň světové konkurence a v některých parametrech ji i překoná. Mezi zásadní vylepšení letounu patří vyšší zatížení. Letoun unese až o 400 kilogramů více nákladu. Zavazadlový prostor je až dvojnásobně větší, delší je také dolet. Letoun L 410 NG urazí bez potíží trasu dlouhou až 2 500 kilometrů. Díky téměř dvojnásobnému objemu nových integrálních palivových nádrží dosáhne jeho vytrvalost až deset hodin, vypočítává přednosti Nora Strádalová, ředitelka marketingu AI. Letoun bude mít opět o něco výkonnější a tišší pohonnou jednotku. L 410 NG dosáhne cestovní rychlosti až 417 kilometrů za hodinu a bude mít modernizovanou pilotní kabinu. Nová avionika G3000 pak výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti letu. V kabině cestujících docílíme prostředí, na které jsou cestující zvyklí z letounů vyšší kategorie. Použitím filosofie Damage Tolerance se podstatně zvýší životnost letounu, a to až na 30 tisíc letových hodin nebo cyklů.
AI, která dnes zaměstnává 1 018 lidí, letos plánuje prodat až 19 turboletů, tedy o tři stroje víc než loni. Mezi nové trhy, na které se letoun dostal, patří Nepál (2) a Bangladéš (3). Továrna navíc získala typový certifikát FAA, kterým se povoluje provoz současné verze turboletu ve Spojených státech. Společnost plánuje růst výroby také v příštích letech. V roce 2016 je v plánu 24 letounů, výhledově by se mělo v Kunovicích vyrábět ročně až třicet letadel. K tomu však bude nutná investice za nejméně 240 milionů korun. Podle zákulisních, a tudíž nepotvrzených informací se hovoří o možnosti převést výrobu turboletů do Ruska. Generální ředitelka Ilona Plšková tvrdí, že přesun továrny by dosáhl nepřijatelně vysokých nákladů. Domnívám se, že naši majitelé vědí, že je tady potenciál v lidském faktoru. Naši lidé jsou šikovní a mají obrovské zkušenosti, na tom stavíme. To je naše doména, prohlásila. Připustila však, že o jisté spolupráci v podobě pobočky se jedná. Komentovat to však nechtěla.
Žádné ze čtyř letos prodaných letadel nemá majitele z Ruska. Letošní rok je náročnější. Chybí nám ruské kontrakty, na které jsme byli zvyklí. Nicméně na nich stále pracujeme a doufám, že se nám to ve druhé polovině roku podaří, věří Ilona Plšková. Propad způsobil pokles rublu vůči dolaru, který kunovická letadla zdražil o 30 procent. Mezi další stesky kunovické továrny patří nedostatek kvalifikovaných sil. Chceme, aby CNC stroje, které jsme koupili, jely na tři směny. Potřebujeme tam kvalifikovaný personál. Chybí nám kvalitní frézaři, soustružníci, klempíři či zámečníci. Vždycky nabereme deset, osm pustíme a dva zůstávají. Je to strašné, fluktuace je velmi vysoká. Chybí nám také konstruktéři a technici, podotkla ředitelka Ilona Plšková.