Obce na Slovácku děsí návrat kamionů. Za cestu na Slovensko se má platit!
Foto: iDobryDen.cz
Ministr dopravy Vladimír Kremlík prosazuje zavedení mýtného také na silnicích I. tříd. A třebaže krajům, které požádaly o nulovou sazbu, slíbil blíže neurčenou kompenzaci, v obcích si už dnes lámou hlavy nad tím, jak se vyrovnají s kamiony pod okny. Vozy s tonáží nad 3,5 tuny se dnes obcím vyhýbají právě díky silnicím nejvyšší třídy. Zpět na místní silnice by se mohly vrátit už 1. ledna 2020.
Jaký je pravděpodobný scénář?
Rozšíření mýta se od 1. ledna následujícího roku 2020 v našem regionu týká zhruba 65 kilometrů dlouhé trasy silnice I/50 v úseku od hranice Jihomoravského a Zlínského kraje až po státní hranici se Slovenskem. Konkrétně jde o cestu Kožušice - Střílky až do Starého Hrozenkova - Drietomy, přibližuje Adéla Kousalová, mluvčí Zlínského kraje. A dodává, že hejtmanství patří k těm, které po Kremlíkově ministerstvu požadují nulovou sazbu, a to na Uherskohradišťsku i Brodsku. Zlínský kraj požaduje zpoplatnění nulovým mýtem pro úsek silnice od křižovatky I/50 a I/50H u Starého Města - kolem Uherského Hradiště a Uherského Brodu - až po křižovatku silnice I/50 a III/4981 u obce Bánov.
Pokud se tak nestane, kamiony se na cestě na Slovensko začnou vyhýbat placení sjezdem na silnice nižších tříd. Obce by se tak vrátily do časů, kdy ještě neexistovala silnice I/50 ze Starého Města směrem do Uherského Brodu ani obchvat Bánova.
Nedokážu si vůbec představit, že by nám kolem domů začaly znovu jezdit náklaďáky, říká Rostislav Mihel, starosta Drslavic. Cesta směrem do Brodu je na výjezdu z obce navíc kvůli nestabilnímu svahu zvlněná, už dnes tam platí snížení rychlosti. Kamiony by silnici brzo odepsaly…, dodává Mihel. Obavy neskrývá ani jeho protějšek z Hradčovic Antonín Ondrůšek. V žádném případě se kamiony nesmí vrátit. To nemůžeme dovolit. Jsme zásadně proti. Už dnes nám tady jezdí jedno auto za druhým, prohlásil starosta.
Problémy by se jistě nevyhnuly ani Slavkovu, který pro změnu protíná silnice I/54 vedoucí na Slovensko přes Strání-Květnou. Hrozba zvýšení hustoty kamionové dopravy tady je, máme obavy, přiznal starosta Libor Švardala.
Obcím se nyní snaží pomoci Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR), které už ministerstvu dopravy doručilo seznam problémových úseků. Předseda SMS ČR Stanislav Polčák v souvislosti s plánem zavádět mýto upozornil na to, že řada obcí nemá v současnosti dokončené obchvaty a přesměrování dopravy pro ně bude znamenat významnou zátěž jak bezpečnostní, tak ekologickou, především v podobě zvýšeného hluku a exhalací. V případě obcí, kolem nichž už obchvaty vybudované jsou, by pak tyto obchvaty z případného zpoplatnění měly být vyjmuty, aby neklesala motivace řidičů je využívat, řekl Stanislav Polčák.