Obchvat Těšova a Újezdce? Spíš sen
Foto: vizualizace - HBH Projekt / Takto by měl obchvat vypadat. Na snímku je mostní estakáda ve směru na Šumice.
Podzim 2023. To je ideální termín pro otevření obchvatu Újezdce a Těšova. I když cesta za půl miliardy už má své termíny a doporučení zlínského hejtmanství coby investora, bez dotací se nepostaví ani metr. Finanční injekce od státu i Unie jsou totiž ve hvězdách.
Nepříjemnou pravdu potvrzuje i náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu Pavel Botek. Realizace obchvatu patří mezi podporovaná napojení na Transevropskou dopravní síť, na kterou je možné až do roku 2020 žádat o dotační prostředky z Unie. Ty se pak musí vyčerpat do roku 2023. To znamená, že šance na to, aby Zlínský kraj financoval stavbu prostřednictvím eurofondu, tady je. Ale jak je velká, to nevím, sdělil Pavel Botek s tím, že Zlínský kraj stavbu z vlastních prostředků nedokáže utáhnout.
Věci se tak zatím daly do pohybu jen administrativně. Postaralo se o to kladné posouzení Zlínského kraje, který prověřoval vliv stavby na životní prostředí. Letos by mělo následovat vydání územního rozhodnutí. Další dva roky jsou vyhrazeny na výkupy pozemků. Po získání stavebního povolení v roce 2021 by se už mělo začít stavět s tím, že stavba potrvá necelé dva roky. Pokud půjde všechno podle tohoto plánu, zhruba čtyři kilometry dlouhý úsek se otevře už ve druhé polovině roku 2023.
A proč je obchvat pro město Uherský Brod a obyvatele jeho místních částí tak důležitý?
Několikrát upravovaný projekt klade ve své konečné podobě důraz jak na snížení dopravní zátěže, tak na prostupnost krajiny. Tu má nakonec zajistit několik stovek metrů dlouhé přemostění dvou železničních tratí, dvou vodních toků a silnice směrem na Šumice. Jinými slovy, zvěř nebude migrovat přes silnici, ale pod ní.
Pokud jde o snížení denního provozu, Těšovem a Újezdcem by mělo projet až o 3 250 aut méně. Podle posledních měření se z okružní křižovatky u brodského pivovaru vydá směrem do obou místních částí denně přes 9 tisíc vozidel. Každý, kdo po této silnici někdy jel, tak ví, jak je přetížená. Lidem zde dokáže výrazně ulevit jedině obchvat, říká Elen Sladká, mluvčí Uherského Brodu.
Obchvat by navíc měl ulevit i provozu v jiných částech města. Převedení tranzitní dopravy mimo Uherský Brod by významně přispělo k odlehčení zejména centrální oblasti města, především ulicím Dolní Valy, 26. dubna a Šumická, poznamenal už dřív místostarosta Jan Hrdý, který má dopravu v kompetenci. Bohužel je pravda, že projekt je velmi nákladný a dotace nezbytné…