Objížďka pobouřila cestující

Objížďka pobouřila cestující
Foto: sal
Staré Město Zprávy 27 / 03 / 2009

Lidem se nelíbí navýšení ceny jízdného, Zlínský kraj je jednání s obcemi nakloněn

Obrovskou bouři nevole sklidila v pěti obcích Uherskohradišťska rekonstrukce železničního mostu ve Starém Městě. Obyvatelé, kteří jezdí za prací do Uh. Hradiště autobusy ČSAD, totiž sahají hlouběji do peněženek, denně platí o osm korun víc. Zdražení jim zvedlo hladinu adrenalinu v krvi, v Ořechově dokonce sepsali petici, která čítá 131 podpisů. Starostové se postavili na jejich stranu a hodlají přimět Zlínský kraj, aby navýšení ceny jízdného vzal na svá bedra.
Obyvatelé Vážan, Ořechova, Polešovic, Nedakonic a Kostelan, kteří se do zaměstnání dopravují autobusy ČSAD, platí už druhý týden o osm korun denně víc. Jelikož objížďka potrvá ještě více než dva měsíce, jednoduchým matematickým výpočtem je snadné zjistit, že jejich rodinné rozpočty zchudnou bezmála o čtyři stovky. „Čekali jsme určité nepohodlí spojené s jízdou naokolo, smířili jsme se i se zpožděním spojů, ale navýšení jízdného se nám zdá neúměrně vysoké. Ale třeba jde o signál, abychom přestali jezdit veřejnou dopravou. Už se mi opravdu vyplatí jezdit autem. Finančně to vyjde „šul nul“ a ušetřím čas,“ zlobí se Hana Hanáčková z Nedakonic.
S navýšením jízdného zásadně nesouhlasí ani v Ořechově, kde už nespokojení cestující dokonce sepsali petici. Podepsalo ji 131 lidí. „Petici mám na stole, popravdě jsem podobnou reakci lidí očekával. I proto už v rámci mikroregionu Staroměstsko iniciujeme jednání se Zlínským krajem. Je však otázkou, jestli vrátíme jízdné na původní cenu a kdo dopravci uhradí případnou ztrátu,“ zamýšlí se Josef Luňák, starosta Ořechova. „Obec nic nezmůže, nabízí se kraj, ale ani jeho pokladna není bezedná,“ uvědomuje si Josef Bozděch, starosta Kostelan. „Termín úplné uzavírky a objížďka se řešila na poslední chvíli, asi dva dny předem, přitom se rekonstrukce plánovala měsíce. Domnívám se, že navýšení nákladů ČSAD spojené s objížďkou by měl zaplatit investor, popřípadě kraj v poskytnuté dotaci, což mělo být zakalkulováno už v rozpočtu rekonstrukce,“ má však jasno Michal Zapletal, první muž Polešovic.
Uherskohradišťská dopravní společnost rozhořčení cestujících chápe, ale neměla jinou volbu. „Cena je odvislá od počtu ujetých kilometrů, postupujeme v rámci legislativy. I tak jsme aspoň u spojů, kde vycházelo navýšení jízdného dokonce o osm korun, udělali úpravy a od pondělí platí celoplošné navýšení jen o čtyři koruny,“ říká Ivan Kallus, obchodně-dopravní náměstek generálního ředitele uherskohradišťské ČSAD. „Lidem se vůbec nedivím, chápu je, ale nám se kvůli objížďce zvednou měsíční náklady o sto tisíc korun. Když se jedná o krátkodobé uzavírky, ceny neměníme, ale tři měsíce už je opravdu moc,“ dodal Kallus.
Hejtmanství se jednání se starosty nebrání, v týdnu se pravděpodobně sejdou u kulatého stolu. „Zvýšení jízdného je nepopulární krok, který se lidem obvykle nelíbí. Neznám sice konkrétní dopad objížďky na zdražení, ale každopádně jsme připraveni jednat a nalézt nějaké východisko. Už jsem dal pokyn dopravnímu koordinátorovi Zlínského kraje, aby se spojil se starosty,“ reagoval na stížnosti a petici cestujících Libor Lukáš, statutární náměstek Zlínského kraje. O výsledcích jednání bude DOBRÝ DEN informovat.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace