Od února rozšíříme nabídku předplatného jízdného, říká náměstek hejtmana Radek Doležel

Od února rozšíříme nabídku předplatného jízdného, říká náměstek hejtmana Radek Doležel
Foto: archiv  /  Radek Doležel
Zlínský kraj Zprávy 23 / 01 / 2023

Rozšíření nabídky předplatného jízdného, nákup jízdenky na vlak přes mobil nebo počítač, v dalších letech pak třeba nové vlakové soupravy. To jsou jen některé změny, s nimiž se můžou setkat cestující v krajské veřejné dopravě. O novinkách, které se chystají, jsme se bavili s náměstkem hejtmana Zlínského kraje pro oblast dopravy Radkem Doleželem.

Pane náměstku, náš rozhovor vzniká na začátku nového roku. Začněme tedy otázkou, jaký byl právě uplynulý rok.

Z pohledu krajské veřejné dopravy šlo o rok velmi důležitý. Troufnu si říct, že se nám podařilo udělat nejvýznamnější krok v jejím rozvoji za poslední léta. Cestující už dlouhou dobu volali po možnosti předplatného jízdného na regionální autobusy a vlaky. A právě toto jsme jim umožnili. Od začátku července jsme spustili tzv. zónové jízdné. Prakticky jde o to, že jsme rozdělili kraj na 97 zón, a člověk, který pravidelně jezdí do zaměstnání nebo do školy, si může pořídit předplatnou jízdenku na ty zóny, jimiž se cestou pohybuje - a je jedno, jestli vlakem, nebo autobusem. Každá zóna má stanovenou cenu, cestující tak na předplatném zaplatí součet cen zakoupených zón. Ceny jsou nastavené tak, aby bylo pro lidi výhodnější si pořídit předplatnou jízdenku, než kupovat na každou cestu jednotlivou jízdenku. Cestující ušetří a ještě se zrychlí odbavení.

Je o předplatné zájem?

O zájmu svědčí jak počty prodejů samotného předplatného, tak i karet Zetka, které slouží jako nosič časových jízdenek. Zatímco do začátku loňského května bylo prodáno cca 15 000 karet, do konce října stoupl jejich počet o dalších zhruba 10 tisíc na více než 25 000 karet Zetka. Největší zájem o kartu byl přitom v září, kdy si ji objednalo více než 3 700 cestujících. Hlavní zájem o předplatné nastal podle předpokladů po prázdninách, kdy skončila sezóna dovolených a do škol se vrátili žáci a studenti. V září jsme prodali více než 5 300 předplatných jízdenek, v říjnu i v listopadu vždy téměř 6 500.

Takže i to byl důvod, proč Zlínský kraj nepřistoupil ke zdražení jízdného?

Byl to jeden z podstatných argumentů. Původně jsme skutečně zvažovali, že od začátku roku přistoupíme ke zdražení jednotlivého jízdného. Nicméně když sledujeme, jak se cestující vracejí do veřejné dopravy, jak nám rostou počty cestujících a tržby z jízdného, rozhodli jsme se tento krok odložit. Nechceme lidi v dnešní nelehké ekonomické situaci zatěžovat dalšími výdaji.

Na konci roku také došlo ke změnám v jízdních řádech.

Ano, pravidelně analyzujeme provoz našich linek a uvažujeme o možných zlepšeních. Změny, k nimž došlo na vlakových linkách, mají za cíl zejména zjednodušit cestování v dobách největší špičky. Pokud to bylo možné, snažili jsme se zavedením přímých vozů odstranit nutnost přestupů na trasách, které využívají zejména školáci a studenti, například v úseku Luhačovice - Uherský Brod - Uherské Hradiště - Staré Město. V odpolední špičce jsme také vylepšili nabídku spojení v úseku Zlín - Vizovice, Hulín - Holešov, Uherský Brod - Bojkovice město a společně s Jihomoravským krajem v úseku Uherské Hradiště - Veselí nad Moravou. Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy se podařilo dosáhnout zkrácení cestovních dob z Kroměříže, Hulína, Holešova do Brna a naopak o cca 20-35 minut, cestovní doba Brno - Kroměříž je nyní 1 hodina 13 minut s jedním přestupem každou hodinu, a rozšíření spojení z Brna a Olomouce směrem na Uherský Brod a Bylnici. Z novinek v autobusové dopravě upozorním na zavedení přímého spojení mezi Kroměříží a Uherským Hradištěm, na posílení spojení Kroměříž - Holešov nebo na nové dopolední spojení mezi Koryčany a Starými Hutěmi. A co je velmi důležité zejména pro handicapované cestující nebo maminky s kočárky - na dálkových spojích ze Zlínského kraje do Brna, Ostravy a Prostějova dopravce Arriva autobusy nově garantuje bezbariérová vozidla.

Na jaké novinky se cestující můžou těšitv letošním roce?

Od 1. února rozšíříme nabídku předplatného jízdného. Zatímco nyní si cestující můžou koupit předplatné na 7 nebo na 30 dní, od února přibude možnost pořízení předplatného i na 3 měsíce nebo na celý rok. Čím delší předplatné si člověk zvolí, tím výhodnější pro něj cestování bude. Od tohoto kroku si slibujeme, že do veřejné dopravy přiláká další cestující.

Nabízíte něco i občanům, kteří nejezdí krajskou dopravou pravidelně?
Ano, a to cestujícím vlakem, kteří si nově můžou pořídit jízdenku v tarifu Zlínského kraje on-line. Dosud totiž bylo možné v krajské dopravě kupovat na jednotlivou cestu jenom papírové jízdenky na železničních pokladnách nebo u průvodčích ve vlaku. On-line byl v prodeji pouze železniční One- Ticket, který je ovšem méně výhodný než jízdenka v krajském tarifu, případně jízdenky platné jenom u společnosti Arriva vlaky. Od ledna je železniční jízdné v tarifu Zlínského kraje nově dostupné v aplikaci Můj vlak (ke stažení je na Google Play i na App Store) a na e-shopu společnosti České dráhy. Takto zakoupené jízdenky fungují jako plnohodnotná alternativa papírových jízdenek, platí u Českých drah i společnosti Arriva vlaky a nejsou vázané na konkrétní spoj. Kromě osobních a spěšných vlaků platí jízdenky na území Zlínského kraje i na dálkových linkách R13 - Moravan, R18 - Zlínský expres, Slovácký expres a Ex2 - Valašský expres.

A s čím můžou cestující počítat do budoucna?

Cestující se můžou těšit na zbrusu nové vlaky, které začnou jezdit v našem kraji. Těsně před koncem roku jsme totiž podepsali smlouvu s Českými dráhami o zajištění dopravní obslužnosti na některých tratíc v regionu v následujících letech. Takže už letos v prosinci se na trať mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi vrátí oblíbené motorové soupravy RegioShark, které nahradí současné dosluhující Regionovy. V průběhu roku 2024 pak začnou být na trať Přerov - Břeclav nasazovány zcela nové třídílné elektrické soupravy RegioPanter, od roku 2025 budou provoz zajišťovat pouze tyto moderní soupravy. Kultura cestování v jednotkách RegioPanter bude nesrovnatelná se současným stavem - půjde o vlaky nízkopodlažní a bezbariérové, vybavené moderním odbavovacím systémem (automatem na prodej jízdenek či validátorem jízdenek) i zabezpečovacím systémem ETCS.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace