Odstraní nebezpečný nájezd?

Odstraní nebezpečný nájezd?
Foto: fab  /  Místo nehody - Najet či sjet z tohoto frekventovaného úseku není pro cyklisty nic snadného. Pro bruslaře téměř nemožné,
Újezdec u Luhačovic Zprávy 18 / 02 / 2010

Když byla vybudována cyklostezka do Šumic, vůbec první na Uherskobrodsku, nadšení z novinky občas brzdil fakt, jak daleko za městem vlastně stezka začíná. Někteří lidé upozorňovali, že dostat se v pořádku k cyklostezce, zvlášť pro bruslaře, není moc bezpečné. Jejich názor se bohužel potvrdil už za pár týdnů od otevření stezky. V místech, kde se z hlavní silnice sjíždí směrem ke stezce, přišel o život cyklista ze Šumic. A kritici se ozvali hlasitěji.
„Chtělo by to určitě vymyslet, jak se tam dostat a vyhnout se silnici. Pro cyklistu to není příjemné, ale těch pár desítek metrů přejede. Když si ale chci jít zabruslit, musel bych hodně riskovat, tak raději jedu autem až ke stezce,“ vysvětlil jeden z častých uživatelů stezky Honza Nakládal. Jenže bruslaři, kteří ke stezce přijíždějí auty, a že jich není málo, se zase motají mezi cyklisty a tak je to dokola. Řešením by tedy mělo být propojení šumické stezky se zástavbou v Újezdci. Nejjednodušší řešení, které laika napadne, je prodloužit chodník o pár desítek metrů. Od cedule Újezdec po odbočku přes trať ke stezce.
„Bohužel, to není možné, protože správce železniční cesty by po nás požadoval zbudovat na přejezdu zabezpečovací zařízení za mnoho milionů korun. Navíc mají dráhy kolem kolejí bezpečnostní zónu, tak by se to tam asi ani nevešlo,“ vysvětlil Pavel Josefík, místostarosta Uh. Brodu, proč na první pohled nejjednodušší varianta není možná. To, že železničáři nemají cyklostezky v okolí kolejí v oblibě, vysvětluje i mluvčí Správy železniční dopravní cesty.
„Ke stavbám stezek se vyjadřujeme, ale obecně platí, že nemáme zájem, aby vedly po drážních pozemcích. V sousedství kolejí, například pod náspem jejich přítomnost připouštíme, ale jen v případech, kdy stezka nemůže být ohrožena například pádem stromu z našeho pozemku nebo sesuvem půdy či sněhu z náspu. Na rovině by zase nemělo docházet k oslnění cyklistů vlakem. Paušálně se to tedy říci nedá, vždy záleží případ od případu,“ vysvětlil Jiří Šťastný z oddělení komunikace Správy železniční a dopravní cesty.
V záloze má radnice tedy jiné řešení.
„Jsou dvě varianty. Na stezku by se mohlo najet už v Újezdci na mostě nedaleko soutoku Olšavy se Šťavnicí. A nyní řešíme, zda na pravém, či levém břehu Olšavy. U obou variant však narážíme na problémy,“ informoval Josefík. Pokud by stezka vedla na pravém břehu (ve směru proudu, tedy blíž k Újezdci), bude radnice muset vykoupit pozemky.
„My potřebujeme jen úzký pruh, ale majitel jedné louky nám ji chce prodat celou. Nevím, zda by na to přistoupilo zastupitelstvo,“ uvedl místostarosta. Poté by nová stezka po lávce překročila říčku Šťavnici a podchodem i koleje. Stezka by sloužila i jako bezpečná cesta pro pěší například ke Kolibě. Druhá varianta vede po druhém břehu, jen místo Šťavnice překračuje Olšavu.
„Tady je ovšem jiný problém, dle vyjádření našeho odboru životního prostředí tu zase hnízdí vzácní ptáci, například ledňáček, a tak by se tato trasa mohla setkat s odporem,“ připustil Josefík. Projekt, který radnice chystá, však není otázkou tohoto roku. Co se cyklostezek týče, letos začnou Uherskobrodští s výstavbou stezky do Havřic.

TOPlist