Ohrozí start IDS ztrátová železnice?

Ohrozí start IDS ztrátová železnice?
Zprávy 26 / 11 / 2008

České dráhy jsou ve velkém deficitu,budou chtít vyšší dotaci od kraje

Dlouhá diskuse u kulatého stolu nyní čeká na vyjednavače Českých drah s představiteli Jihomoravského kraje. Téměř půlmiliardová dotace, kterou železnice dostala, totiž ani zdaleka nestačí. Ztráta totiž přesáhla miliardu korun. Takovou zátěž si však kraj nemůže vzít plně na sebe a musí dojít ke kompromisu. Pro obyvatele Veselska je podstatné především to, že Integrovaný dopravní systém (IDS), který má být spuštěn v tomto regionu již za pár dnů, ohrožen nebude. Shodli se na tom zástupci kraje i železnice.
„Proces zapojení Veselska do Integrovaného dopravního systému trval poměrně dlouho a není nic, co by jej mohlo ohrozit, a to ani vyčíslení Českých drah hovořící o ztrátě ve výši jedné miliardy a dvaadvaceti milionů korun,“ tvrdí člen Rady Jihomoravského kraje zodpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil.
Obdobně mluví i tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáva. „Systém Integrovaného dopravního systému nemůže být nijak narušen. Je to totiž dlouhodobý koncepční proces rozvíjející se postupně v jednotlivých regionech republiky, který má za cíl přilákat lidi zpět do hromadných dopravních prostředků.“
Právě IDS by se přitom mohl zdát jako jeden z hlavních aspektů, který může ztrátu železnice navyšovat. Lidem totiž ušetří v peněženkách desetikoruny za každou delší jízdu. Předvést se do dá například na tomto konkrétním případě:
Cestující z Kozojídek, který jede hromadnou dopravou do Brna na výstaviště, si dnes musí koupit lístek na autobus za 12 Kč do Veselí, ve Veselí si koupí jízdenku na vlak do Brna, za kterou dá 88 Kč, a v Brně, za předpokladu, že nepůjde pěšky, zaplatí dalších deset korun za tramvaj. Od 14. prosince mu přitom stačí koupit lístek IDS u řidiče autobusu, za který zaplatí 65 Kč, a o nic se již nemusí starat. V peněžence mu navíc zůstane 45 korun, za které si může na výstavišti koupit guláš nebo bagetu.
Ztráta, kterou nyní železnice vykázala, je překvapivě vysoká, nicméně původně poskytnutá dotace ve výši přibližně půl miliardy korun nebyla odrazem skutečné kalkulace. „Kraj se s Českými drahami dohodl na poskytnutí dotace ve výši 496 milionů korun. Možné skutečné ztráty tehdy vyčísleny nebyly. Je zřejmé, že železnice musí dostat více peněz, ovšem kraj to za současné situace splnit nemůže. Musí se totiž nejprve změnit legislativa, která umožní hospodařit jednotlivým krajům s větším objemem prostředků,“ vysvětlil Pospíšil. 

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace