Originální plán: obchvat povede areálem továrny

Originální plán: obchvat povede areálem továrny
Foto: il.  /  Napřed cyklisté a poté i auta budou moci projíždět železárnami ve Veselí.
Veselí nad Moravou Zprávy 21 / 09 / 2011

Otázka jak trvale zmírnit dopravní přetížení veselského centra má odpověď, kterou by čekal málokdo. Originálním řešením je otevření areálu místních železáren. Pokud by se auta mířící do Blatnice pod Sv. Antonínkem a dál na Slovensko vydala po páteřní silnici protínající tovární areál, jihovýchodní část města by se mohla ocitnout bez kolon. Naopak západní části města by měla ulehčit dlouho plánovaná rychlostní silnice R55. Jejímu vzniku však brání nedostatek peněz ve státní pokladně i ochrana blízké ptačí rezervace.
I když obě varianty ještě nemají konkrétní datum vzniku, vzhledem k potížím s R55 je zřejmé, že ke zprůjezdnění továrního areálu dojde dřív. Naděje posiluje také fakt, že zástupci vedení města a Železáren, a. s., už o celé věci jednali. Výsledkem je podpis smlouvy, která zajišťuje otevření vrátnice a průjezd areálem. Nejpozději k poslednímu květnu 2012 se silnice otevře cyklistům a chodcům.
Železárnami prochází komunikace, jež už dnes splňuje požadavky na silnici první třídy. Navázat by na ni měla spojka končící u železničního přejezdu v místní části Zarazice.
Vzniku této varianty nahrává i dohoda o spolupráci města a darovací smlouva, kterou Veselí uzavřelo se Železárnami už v říjnu 2008.
Podle ní získá město za deset let darem celkem 15 milionů korun v ročních splátkách po 1,5 milionu. Železárny se tehdy písemně zavázaly, že peníze na účet města doručí vždy k poslednímu srpnu běžného roku. Peníze by nyní mohlo Veselí použít na vznik cesty.
„Jednání ještě neskončila, další informace by byly předčasné,“ sdělil Jakub Salát, mluvčí Železáren.
Místostarosta Veselí Petr Kolář byl sdílnější. „Uzavřený dodatek k dohodě o spolupráci se Železárnami počítá zejména s tím, že do konce letošního října bude zpracována aktualizace studie řešící celý průtah Železárnami, tedy od hlavního vjezdu na ulici Kollárova až po napojení v Zarazicích. Teprve na základě výsledků této studie bude možné odhadnout, kdy by bylo možné upravit vozovku pro motorová vozidla.“
„Ať už padne jakýkoli termín, každý bude rychlejší než vznik rychlostní silnice R55,“ glosoval situaci Petr Malý, profesionální řidič kamionu, který Veselím projíždí několikrát týdně.
Poukázal tak na fakt, že vláda odložila stavbu klíčové silnice už loni na neurčito. R55 by přitom vyřešila problémy, které jsou na trase od Olomouce přes Přerov, Hulín, Otrokovice, Uherské Hradiště a Veselí nad Moravou a končí až u Břeclavi. Trase dlouhé celkem 86 kilometrů navíc brání i ekologické iniciativy. Silničářům vytýkají trasu v lokalitě Bzenec-Přívoz, která patří do chráněné krajinné oblasti Strážnické Pomoraví a Váté písky. Problémový je kvůli finanční náročnosti i vznik podzemního tunelu, který by měl vést pod ekologicky ohroženou lokalitou. Na jeho stavbě se loni v dubnu dohodli zástupci ministerstev životního prostředí a dopravy s hejtmany Zlínského a Jihomoravského kraje a starosty dotčených měst a obcí.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace