Outback, „dítě“ Evektoru, vyletí na podzim

Outback, „dítě“ Evektoru, vyletí na podzim
Foto: pg  /  EV-55 Outback - Společnost Evektor se pyšní prototypem dopravního letounu, který má velkou šanci na uplatnění na trhu.
Kunovice Zprávy 06 / 04 / 2010

Tisíce hodin práce, odříkání a překonávání problémů přinesly kýžené ovoce. Kunovická společnost Evektor představila prototyp dopravního letounu EV-55 Outback, který vyvolal mezi potenciálními kupci velký zájem. Ještě si však musí tři roky počkat na povinnou certifikaci a pak zaplatit zhruba 37 milionů korun.
„Po pěti letech práce konstrukčního týmu Evektoru a ostatních partnerů je nejen pro mě, ale pro celý tým představení prototypu završením první významné části vývoje. Ještě nás ale čeká spousta práce. Jsem však přesvědčený, že si letadlo zákazníky najde a stane se dalším z řady úspěchů českého leteckého průmyslu,“ říká Petr Štěrba, šéfkonstruktér EV-55 a zástupce ředitele společnosti Evektor.
Turbovrtulový dopravní letoun pro 9 až 14 pasažerů, případně 1824 kilogramů nákladu, se po testech a certifikaci dostane na světový trh pravděpodobně v roce 2014. „Letoun disponuje unikátními vlastnostmi, které jej předurčují především pro provoz z krátkých, neupravených vzletových a přistávacích ploch nebo z letišť s vysokou nadmořskou výškou. Vysoká užitná hodnota letounu je dána jeho vynikající provozní produktivitou, univerzálností a nízkými provozními náklady,“ dodává Petr Grebeníček, manažer Evektoru, který své „dítě“ hodlá prodat hlavně v zemích s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou v Jižní Americe, Africe a Asii, ale nabídne jej i majitelům typově podobných, ale už zastaralých strojů ve Spojených státech, Kanadě, Rusku nebo Austrálii. „Moderní Outback je ideální náhradou za již zastaralé dvoumotorové pístové letouny. A nabízí se i využití v armádních službách, záchranných a humanitárních misích,“ doplnil Grebeníček.
Na zrodu letounu se podílelo na sedmdesát vývojářů, mechaniků a konstruktérů. Sériová výroba v roce 2014 pak zaměstná minimálně padesát lidí. „Významnou pozornost jsme věnovali především flexibilitě letounu, jeho užitným vlastnostem a nízkým nákladům na provoz a údržbu, které jsou klíčové pro úspěšné uplatnění na trhu,“ uvědomuje si šéfkonstruktér Štěrba. První let je plánován na třetí čtvrtletí letošního roku.

autor: PETR ČECH

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace