Outback vyletěl z Kunovic

Outback vyletěl z Kunovic
Foto: iDobryDen.cz
Kunovice Zprávy 07 / 07 / 2011

Společnost Evektor má důvod k oslavě, stovky hodin strávených při vývoji, konstrukci a výrobě nového letounu EV-55M Outback přinesly kýžené ovoce. Jeho prototyp má za sebou první úspěšný let, k nebi se vznesl z ranveje kunovického letiště a za půl hodiny bez problémů přistál.
Do kokpitu se posadili zkušební pilot Josef Charvát a vojenský pilot Jiří Hána, během letu dosáhli rychlosti 125 uzlů, tedy zhruba 200 kilometrů za hodinu, a výšky 3 500 stop. „Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali - byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení,“ prozradil Josef Charvát, zkušební pilot Evektoru.
EV-55M je vojenská varianta víceúčelového hornokřídlého letounu EV-55 Outback. Turbovrtulový letoun o dvou motorech je určený pro přepravu devíti až čtrnácti cestujících nebo 1 824 kilogramů nákladu. „Ve své třídě má nejprostornější kabinu pro cestující, nákladové prostory mají objem 12,5 metrů krychlových a jeho cestovní rychlost dosahuje 220 kts,“ uvedl Petr Grebeníček, manažer letecké továrny Evektor. Technické parametry letoun podle konstruktérů předurčují k provozování z krátkých, neupravených vzletových a přistávacích ploch, případně z letišť s vysokou nadmořskou výškou. Je určený především do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou. „Do skupiny perspektivních odběratelů však patří i společnosti ze Spojených států, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie. Cílem letounu je nahradit už zastaralé dvoumotorové pístové stroje s kapacitou šest až devět cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům,“ poznamenal Grebeníček.
Evektor bude svůj klenot nabízet ve třech variantách uspořádání interiéru kabiny: verze pro přepravu cestujících, pro přepravu nákladu a kombinovaná verze s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části. „Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny mezi jednotlivými verzemi nepřesáhne dvacet minut,“ doplnil Grebeníček.
Začátky projektu letounu EV-55M spadají do roku 2004, u jeho zrodu stála vedle společnosti Evetor i Asociace leteckých výrobců ČR. Jeho vývoj formou grantu poporovalo i ministerstvo průmyslu a obchodu.

autor: PETR ČECH

Tagy článku

TOPlist