Pacienti se mění v hrubiány, ale špitál si ochranku nenajme
Foto: ilustr., web
Stoupající agresivita pacientů přidělává hluboké vrásky vedení Uherskohradišťské nemocnice. Personál totiž na jejich řádění nezřídka doplatí nepříjemným zraněním. Incidenty se převážně odehrávají v ambulancích traumatologie a interny, ale občas dokonce přímo na odděleních.
Nejčastěji jde o lidi pod vlivem alkoholu nebo drog. Ale bohužel agresivita stoupá i u běžných pacientů, kteří ve stresových situacích vulgárně nadávají personálu a někdy se dokonce uchýlí k fyzickému napadení, říká Hana Šantavá, vedoucí staniční sestra traumatologického oddělení. Myslím si, že příčinou agresivity a bezohlednosti pacientů je i jakási frustrace společnosti. A mnozí si ji vybíjejí tam, kde jim nehrozí žádné postihy a sankce, soudí Petr Sládek, ředitel Uherskohradišťské nemocnice.
Poslední případ nepotřebuje komentář. Agresivní pacient interny vyhrožoval skokem z okna. Když se jej sestra snažila uklidnit a zadržet, skončila s modřinami a škrábanci po celém těle. A nedávno napadl opilý pacient dokonce policistu a známý je i případ sanitáře, který chtěl v čekárně interní ambulance zabránit opilému pacientovi v rozbíjení dveří a na svou snahu doplatil zlomenou rukou, připomněla Dana Lipovská, tisková mluvčí. Pacienti se podle psycholožky nemocnice Marty Beníčkové výbuchy zlosti často vyrovnávají se zdravotními neduhy, ať už vlastními nebo svých blízkých. V ambulancích je také zvýšený počet depresivních osob, které mezi řádky často vysílají zlostné signály. A deprese s potlačenou a neuvědomovanou zlostí často souvisí, dodává Beníčková.
Uherskohradišťská nemocnice v minulých letech najímala kvůli bezpečnosti personálu i pacientů soukromou bezpečnostní službu. Jelikož ale nešlo o levnou záležitost, bývalé vedení od zaběhlé praxe upustilo. Aktuálně o obnovení ochranky na odděleních neuvažujeme, uvedl ředitel Petr Sládek, který apeluje na návštěvníky a pacienty, aby si uvědomili, že personál dělá maximum k jejich spokojenosti. Všichni si uvědomují, že nemocný má právo na stres, ale to jej neopravňuje k agresivitě. Za jeho zdravotní problémy personál nemůže. Na druhou stranu si uvědomujeme, že i přetížený a unavený personál se někdy nechová stoprocentně, ale děláme maximum, aby to tak bylo, dodal Sládek.