Pára se vrátila do Veselí

Pára se vrátila do Veselí
Foto: zde  /  Uhranka ve Veselí - Návrat páry si připomněli v sobotu lidé ve Veselí nad Moravou. Do Nového Města nad Váhou totiž odjížděl historický vlak tažený parní lokomotivou 331.037 zvanou díky svému maďarskému původu Uhranka.
Veselí nad Moravou Zprávy 30 / 08 / 2009

Výročí trati Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom si připomněli v sobotu lidé ve Veselí nad Moravou. Historický vlak táhla lokomotiva 331.037, která má za sebou rušnou minulost.
„Parní jízda byla připravena jako součást oslav 80. výročí dostavby železniční tratě Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom,“ informoval jednatel spolupořádajícího občanského sdružení Společnost železniční, výtopna Veselí nad Moravou Leoš Tomančák, který připomněl i další doprovodné akce, jakými byly výstavy železničních modelů a historických fotografií z výstavby trati přímo v železniční stanici a v Galerii Ve Dvoře.
Lokomotiva zvaná Uhranka, která historický vlak vyjíždějící před půl dvanáctou dopoledne táhla, přijela až z Bratislavy. Ačkoliv se jednalo jen o malou parní lokomotivu z roku 1915, její konstrukční rychlost umožňovala ujet až šedesát kilometrů za hodinu. Bývala proto nasazena nejen na regionálních, ale i na hlavních tratích a nevyhýbaly se jí ani nehody. Jedna z nich byla hodně tragická. Prvního září 1953, tedy téměř přesně před 56 lety, se střetl vlak tažený přímo touto lokomotivou na nechráněném železničním přejezdu na trati Žilina - Rajec s nákladním autem. Při nehodě byli 4 mrtví, 1 těžce a 7 lehce zraněných lidí.
Lokomotiva, kterou mohli lidé ve Veselí obdivovat, má za sebou také filmovou dráhu. „Lokomotivu 331.037 z Bratislavy si vybrali v roce 2008 filmaři koprodukčního filmu Nedodržený slib pro natáčení nádražní scény, ve které odvážela první slovenské Židy do koncentračních táborů. Natáčelo se v Lednici, kde ovšem filmaři pozměnili ceduli na Bánovce nad Bebravou,“ připomněl Milan Vojtek ze serveru vlaky.net.
Lokomotivy řady 331 byly vyráběné v Maďarsku, přičemž ČSD jich dostala po rozpadu rakousko-uherské monarchie 36. Lokomotivy jezdily poměrně dlouho, poslední totiž byly vyřazeny z provozu až v roce 1970.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace