Parkování trápí Štěpnice, ve hře jsou tři parkovací domy

Parkování trápí Štěpnice, ve hře jsou tři parkovací domy
Foto: sal  /  Boje o parkovací místa na sídlišti Štěpnici jsou na denním pořádku.
Uherské Hradiště Zprávy 12 / 07 / 2013

Uherskohradišťské sídliště Štěpnice praská ve švech pod náporem parkujících automobilů. Zaparkovat po 17. hodině je nemožné... Kapacita sídliště totiž ani zdaleka neodpovídá potřebám obyvatel, chybí jim 383 parkovacích míst! A tak parkují na trávníku, chodníku, zkrátka kde se dá, což způsobuje problémy hasičům, řidičům MHD i popelářům. Radnice však s výstavbou nových parkovišť ani parkovacích domů nepočítá.
Situace ve Štěpnicích je skutečně kritická, legálních parkovacích míst je 617, v noci však sídliště podle provedeného průzkumu zahltí zhruba 1000 vozidel. Ve dne pak zůstane volných jen 16 míst... „Když jdu za rodiči na návštěvu, už raději sednu na kolo než do auta. Kolikrát se mi totiž stalo, že jsem jen kroužil kolem a nakonec postavil auto na trávu s rizikem, že na mě někdo zavolá městskou policii,“ říká Kamil Bartoš ze Starého Města. „Nejkritičtější je úsek od kotelny k domovu důchodců, kde je příčné i podélné stání. Když se tam auto potká s autobusem, musí couvat. Ale podobná situace je i na Východě,“ uvedl Ivan Kallus, obchodně-dopravní náměstek generálního ředitele ČSAD Uh. Hradiště, který ve Štěpnicích shodou okolností 35 let žije. „Aut stále přibývá, ale míst k zaparkování je stále stejně. Už je to neúnosné,“ ví z vlastní zkušenosti Kallus.
Radnice nestrká hlavu do písku, o potížích s parkováním na druhém největším sídlišti ve městě moc dobře ví. Ostatně už v roce 2010 kvůli stížnostem obyvatel svolala veřejné setkání. „Lidé vytvořili dva tábory, jeden žádal zachování zeleně, druhý více parkovišť. Ale trápily je i důsledky nelegálního parkování, hlavně pak odstavená auta na chodnících. A proto jsme se pustili do územní studie, která řeší chybějící parkoviště, ale zároveň se vyhýbá kácení sídlištní zeleně,“ říká Zdeněk Procházka, místostarosta Uh. Hradiště.
Odtajněný dokument počítá s možným navýšením současné kapacity sídliště na 1772 míst, včetně tří parkovacích domů - u obchodního centra, vedle restaurace Masaro a místo hřiště u potoka Stará Olšava. „Plochy pro parkování vyčleňujeme převážně podél páteřní komunikace. I tak se ale nedostaneme na normu podle stupně motorizace, která je ještě o sto dvacet míst tvrdší,“ podotkl Procházka.
Územní studie však řeší pouze požadavek na chybějící parkovací místa, nikoliv výstavbu nebo financování. „Kdo a kdy začne stavět, závisí od možností města, soukromých investorů nebo samotných občanů Štěpnic, kteří si mohou na vlastní náklady na pozemcích k tomu určených parkoviště vybudovat. Samozřejmě by byly osvobozeni od placení nájmu z pozemku,“ doplnil místostarosta. Radnice aktuálně výstavbu chybějících parkovišť na sídlišti neplánuje. „Taková investice opravdu není na pořadu dne,“ potvrdil Procházka.
Soukromí investoři však vzbuzují v lidech obavy ze zpoplatnění parkovišť, hlavně pak parkovacích domů. „Parkovací domy jsou otázkou docházkové vzdálenosti a ceny, místo může stát klidně i tisícovku měsíčně, proti čemuž povstanou celé Štěpnice,“ je přesvědčený jeden z obyvatel. „Nebezpečí zpoplatnění skutečně existuje,“ přiznává i Antonín Seďa, koaliční zastupitel Uh. Hradiště, který s územní studií nesouhlasí. „Ano, navyšme počet parkovacích míst, ale bez zásahu do rodinných rozpočtů obyvatel. Zpoplatněné parkovací domy zůstanou prázdné a lidé budou parkovat všude možně,“ dodává Seďa. „Aby si někdo z parkování udělal byznys, to by se nám taky nelíbilo,“ prohlásil Procházka.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace