Parkování ve městě změníme od základů
Foto: Eliška Jordánová / Starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha.
Město Uherské Hradiště sice žije atmosférou jubilejní Letní filmové školy, ale i pro obyčejné lidi se život nezastavil. Proto jsme na jedné z projekcí zastavili starostu města Uherského Hradiště Stanislava Blahu a zeptali se na podporu ekologie, turismu, problematiku parkování a strategii dopravy ve městě i nejbližším okolí.
Město Uherské Hradiště sice žije atmosférou jubilejní Letní filmové školy, ale i pro obyčejné lidi se život nezastavil. Proto jsme na jedné z projekcí zastavili starostu města Uherského Hradiště Stanislava Blahu a zeptali se na podporu ekologie, turismu, problematiku parkování a strategii dopravy ve městě i nejbližším okolí.
Uherskému Hradišti se uleví, bude bez skládky uhlí v teplárně. Jak k tomu došlo?
Ano, je to tak, teplárna ukončila spalování uhlí. Osobně to považuji za velmi dobrou zprávu pro lidi i pro životní prostředí obecně. Všichni lidé z Hradiště vědí, jak nám uhelný prach ztěžoval život, a to nejen těm, kdo bydlí v nejbližším okolí teplárny. Řešení se hledalo roky a vůbec to nebyl lehký proces. A teď? Co zbylo na skládce, bude brzy všechno odvezeno, spalování uhlí v Hradišti je definitivní konec a my jsme tohoto cíle dosáhli dokonce ještě o 9 let dříve, než nám velí energetická koncepce státu. Mám z toho opravdu radost. Teplárna tedy od teď bude vyrábět teplo pomocí plynu, k čemuž bude využívat tři nové moderní plynové kotle a jednu novou kogenerační jednotku, která zároveň vyrábí i elektrickou energii. A zároveň bude pokračovat v přípravách své modernizace. Tady je velkou novinkou, že v tuto chvíli pozastavíme přípravy výstavby zařízení na energetické využití odpadu a dáme prostor ještě jedné variantě, kterou jsou tepelná čerpadla. Ta udělala za poslední čtyři roky neskutečný technologický pokrok, a proto necháme variantu s čerpadly odborně posoudit a porovnáme s dosud plánovanou variantou ZEVO. Porovnání by mělo být hotovo ještě letos, ale rozhodně nechceme nic uspěchat. Naopak, chceme dobře zváženou a studiemi podloženou variantu, která přinese našemu městu energetickou soběstačnost na řadu let dopředu.
U řeky vyroste nová cyklostezka Mojmír a při tom opravíte ulici Za Alejí. Jak moc zasáhne do života školáků?
Tato etapa výstavby cyklostezky, která povede od železničního mostu po ulici Za Alejí, ještě opravy samotné ulice nezahrnuje, ale mohu občany ujistit, že její rekonstrukce je už teď v přípravě jako druhá etapa. K té by mohlo dojít v příštím roce. Chtěli bychom, aby opravy šly z dotačního titulu OPŽP, kterého už jsme opakovaně využili, a který zahrnuje výměnu nepropustných ploch za propustné. V ulici chceme opravit všechno - parkovací plochy, vozovku, chodníky, veřejné osvětlení i zeleň. Protože tam spousta lidí vozí autem děti do školy, počítáme s vytvořením bezpečného místa pro vysazení dětí, takzvaného „kiss and ride“. Každopádně chceme, aby ulice, která je díky škole vysoce frekventovaná, byla nejen komfortnější, ale také bezpečnější, než je tomu dnes.
Když se bavíme o „starém“ Mojmíru, tak stejně tady jako ve Štěpnicích nebo na Východě trápí občany parkování. Už jste našli recept?
Problém parkování ve městech je komplexní a univerzální recept na jeho vyřešení neexistuje. Nicméně, některé strategie a opatření mohou pomoci situaci výrazně zlepšit. My máme aktuálně před dokončením koncepci parkování, materiál, který řeší parkování ve městě od základů - nové tarify, způsoby platby, rozložení zón, problematiku parkování na sídlištích, vznik dalších rezidentních zón. Jakmile bude vše finalizováno, určitě budeme veřejnost o všech změnách informovat.
Osvědčilo se vám zavedení rezidentní zóny Stonky? Kde všude budou zavedeny nové zóny?
Pozitiva jednoznačně převažují. Jsem přesvědčený, že rezidentní parkování má smysl, protože chrání primárně občany s trvalým bydlištěm v dané lokalitě. Nově je chceme zavádět zejména v lokalitách nejblíže centru města, které parkováním nejvíce trpí. První na řadě bude zřejmě starý Mojmír.
Jak chcete přesadit lidi z aut do autobusů?
Souběžně s novou MHD v Uherském Hradišti vzniká už zmíněná koncepce parkování, přičemž obě věci bychom rádi nasadili zároveň a ukázali lidem, že jezdit do práce autobusem pro ně bude nejen pohodlné, ale hlavně výhodnější než autem. Nedávno zastupitelstvo schválilo další důležitý strategický dokument, kterým je Plán dopravní obslužnosti území města Uherské Hradiště na období let 2024-2028. Plán, který je snadno k nalezení na webu města, prezentuje záměry a cíle, jejichž realizace přispěje k tomu, aby se veřejná doprava v našem městě stala moderním a konkurenceschopným systémem na vysoké úrovni.
Proč nešlo spustit novou MHD dříve? V jaké je teď fázi?
Smlouva s novým dopravcem je uzavřená a podepsaná. Novou MHD bychom měli spustit od 1. února 2025. Do té doby musí být dopravce připravený. Nejedná se o jednoduchou věc. Celý proces se významně zdržel kvůli řízení na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kvůli čemuž jsme nemohli uzavřít smlouvu s novým dopravcem dříve. Novému dopravci nyní běží lhůta od podpisu smlouvy na pořízení nových autobusů a v průběhu roku musí také například vzniknout kompletní jízdní řády na příští rok, což je velmi náročné.
Doprava v Uherském Hradišti je horkým tématem. Jak to vypadá s napojením města na obchvat I/50?
Ačkoliv se to navenek nemusí zdát, vše se aktivně řeší a posouvá dál. Aktuálně ve spolupráci s Kunovicemi dokončujeme technickou studii napojení západního sektoru města na obchvat silnice I/50, která řeší napojení Průmyslové ulice na obchvat, nové napojení rozvojové zóny pro bydlení v opouštěné části nemocnice, jižní přístup k nemocnici a nakonec i jižní napojení sídliště Štěpnice. Na začátku roku byl dokončen povodňový model a studie odtokových poměrů pro jižní část města, který je zásadním podkladem pro II. etapu protipovodňových opatření a také pro dokončení technické studie nové dopravní kostry. Tyto nové dokumenty, jak protipovodňové, tak i dopravní, jsme zahrnuli do změny č. 2 územního plánu, kterou jsme již začali připravovat. Po schválení zmíněné změny územního plánu dojde na samotné zpracování projektové dokumentace, dokončení majetkoprávních operací, výkupů pozemků a legislativní povolení.
Kdy se bude stavět most přes Moravu v Jaktářích? Posunula se nějak jednání?
Tato věc z našeho pohledu jednoznačně patří mezi největší dopravní priority. Silniční propojení mezi Uherským Hradištěm - částí města Jarošov a dálnicí D55 je naprosto nezbytné, a to hlavně z důvodu naplněné kapacity vozidel projíždějících po silnici II/497 od Zlína. Aktuálně vzniká takzvaná vyhledávací studie, kudy vést severní obchvat a jak jej napojit. Prověřují se varianty, zda tento most udělat už těsně před Jarošovem, nebo v Jaktářích, tedy v průmyslové lokalitě, která by uměla na sebe natáhnout nákladovou dopravu, či zda nerealizovat mosty oba. Prezentace návrhu, který se celou situací bude zabývat, by měla být k dispozici v září. Není to však materiál, který bychom zpracovávali my jako město, ale vyplývá ze společného memoranda uzavřeného mezi Zlínským krajem a městy Uherské Hradiště a Staré Město.
Běh na dlouho trať bude jistě i rekonstrukce hradišťské věznice. Skutečně k ní dojde v dohledné době?
Ano, rekonstrukce věznice už je opravdu na dosah. V současné dobře se pracuje na dokončení projektové dokumentace, vše je již vydiskutováno s orgány památkové péče a postupuje se opravdu rychle vpřed. Celkově musím konstatovat, že spolupráce s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových, který má objekt věznice ve správě, je výborná a dělají vše pro to, aby stavební dělníci vstoupili do areálu v roce 2027, abychom v průběhu roku 2029 měli v centru města opravený areál, do kterého se nastěhuje Národní památník Věznice Uherské Hradiště, okresní soud, státní zastupitelství a probační a mediační služba.
Je možné se do věznice podívat ještě před tím, než se začne opravovat?
V průběhu roku je tu a tam možno do věznice zavítat. Ať již při některé z prohlídek či během speciálních akcí, které se tam konají, jako třeba mše, divadelní či filmová představení apod. Je potřeba sledovat informační kanály města, spolku Memoria či Moravského zemského muzea, protože termíny na prohlídky bývají velmi rychle obsazené. V nejbližší době bude možné věznici navštívit na konci července během Filmovky či na začátku září během Slavností vína a otevřených památek. Podívat se za zdi věznice je možné také virtuálně, a to prostřednictvím nové imersivní expozice Za zdí, kterou ve formě mobilní aplikace s prvky rozšířené reality připravila nezisková organizace Historia Futurae ve spolupráci se spolkem Memoria. Uživatelé se s historií věznice seznámí na šesti stanovištích rozprostřených okolo vězeňské zdi. Průvodkyní expozicí je hradišťská rodačka, herečka Eva Podzimková - Josefíková, či přesněji její hologram. Expozice nabízí třeba pohled na areál věznice z ptačí perspektivy, prohlídku cely - samotky nebo interaktivní dobový výslech, kdy vyšetřovatele bravurně ztvárňuje herec Slováckého divadla Jožka Kubáník. Absolvování expozice zabere necelou hodinu a věřím, že tento moderní způsob, jak za zdi uzavřené věznice nahlédnout, osloví hlavně mladší věkové skupiny.