Penzion má problém. Úřad ombudsmanky poukázal na omezování svobody i nedostatek jídla

Penzion má problém. Úřad ombudsmanky poukázal na omezování svobody i nedostatek jídla
Foto: sal  /  Kde je pravda? - Klienti jsou spokojeni, ale úřad ombudsmanky překvapivě poukazuje na nedostatky.
Luhačovice, Pozlovice Zprávy 19 / 03 / 2015

Ombudsmanka Anna Šabatová si vzala na mušku ubytovací zařízení, která poskytují péči seniorům bez registrace, a ve skupině, která uvízla v pavučině jejích pochybností, je také luhačovický penzion Spokojené stáří. Penzion, jenž vznikl před dvěma roky přestavbou hotelového komplexu Niva a který se dosud těšil jen příznivým hodnocením klientů a veřejnosti, má podle zprávy úřadu ombudsmanky tři vážné nedostatky. Jde o údajné chybování při podávání léků, senioři mají trpět omezováním svobody a také nedostatkem jídla. „Klienti jsou ve zranitelném postavení,“ uvádí Anna Šabatová v obsáhlém dokumentu, který má redakce DOBRÉHO DNE k dispozici.
Vedení penzionu všechna obvinění odmítá a upozorňuje, že ochránkyně lidských práv v jeho prostorách vůbec nebyla. „Je nám líto, pod co se paní ombudsmanka podepsala. Poslala k nám jen několik právníků,“ řekla novinářům Marie Vybíralová, ředitelka penzionu Spokojené stáří. A společně s majitelem zařízení Antonínem Košíkem vyzvali ombudsmanku prostřednictvím médií k návštěvě.
Skupina, která luhačovický penzion navštívila, byla složena z vyškolených expertů jak s právním, tak pedagogickým nebo zdravotním vzděláním.
I když vedení penzionu námitky ombudsmanky odmítlo, v minulých dnech provedlo několik změn. Je mezi nimi i nový dorozumívací systém, který chyběl ve všech devíti navštívených zařízeních. V penzionu je nyní v každém z pokojů. Penzion Spokojené stáří, jenž provozuje Luhačovická o. p. s., má kapacitu sto lůžek a v současnosti je v něm ubytováno 54 lidí, deset z nich je v oddělení pro osoby s demencí.
O klienty dnes pečuje čtrnáct vyškolených pečovatelek, tři zdravotní sestry a dvě pracovnice mají na starosti volný čas seniorů. V recepci jsou tři zaměstnanci, stejný počet lidí je také v kuchyni.
Tuto úpravu si vyžádala výtka, že počet personálu je nedostatečný. „Důsledkem je jednak jeho přetěžování, ale také používání striktních režimových opatření a omezování klientů v pohybu. V ubytovacích zařízeních typu penzion či ubytovna je přitom nepřípustné, aby byla režimová opatření používána,“ uvádí zpráva. A pokračuje: „Klienti nemohou opustit zařízení, na vstupních dveřích do oddělení pro klienty s demencí je dokonce dřevěná závora. Na chodbách chyběla madla, u schodů zábradlí, takže pohyb klientů byl značně ztížen a někteří tak byli v zařízení fakticky uvězněni. Denní režim je přizpůsoben potřebám zařízení, nikoli klientů. Ti byli probouzeni již v pět hodin ráno a nuceni uléhat ihned po večeři v 17 hodin.“
Kontrolní skupina ombudsmanky poukázala také na fakt, že medikačním kartám chybí data i podpisy. Proto není zřejmé, kdo lék předepsal, případně provedl změnu v užívání. Klienti trpící demencí ani diabetici nemají k dispozici žádnou speciální dietu, jídlo je pro všechny ubytované stejné. „Zařízení nespolupracuje s žádným nutričním terapeutem, o stravování rozhoduje personál na zcela laickém základě. Nesleduje se ani příjem stravy a tekutin, což zejména u klientů odkázaných ve výživě na ošetřující personál zvyšuje riziko malnutrice i dehydratace. Klientům, kteří přijímají pouze stravu mixovanou, byly všechny části jídla smíchány do jedné kaše. Například kuře, rýže a zelný salát,“ uvádí zpráva s poznámkou, že penzion se sice veřejně prezentuje jako specializovaný na péči o osoby s demencí, ale personál k tomu není dostatečně proškolen a neví přesně, který klient trpí syndromem demence, případně v jakém stadiu je nyní jeho onemocnění. „Neumí pracovat s projevy onemocnění a předcházet jim,“ konstatuje doslova.
Výsledkem byla výzva ombudsmanky k nápravě a její následný podnět Krajskému úřadu ve Zlíně k provedení inspekce a zahájení správního řízení. Penzion Spokojené stáří dostal pokutu 200 tisíc korun, proti které se odvolal. Vedení penzionu považuje trest za neoprávněný a v odvolací lhůtě pokračuje dál.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace