Petice uspěla. Sídlištěm se už nejezdí jen podle představ úřadu

Petice uspěla. Sídlištěm se už nejezdí jen podle představ úřadu
Foto: iluistr.
Uherský Brod Zprávy 22 / 02 / 2013

Petice Olšava zabrala. Argumenty 259 obyvatel stejnojmenného brodského sídliště se nakonec ujaly, spornými úseky se už nejezdí jen podle představ úředníků.
Problém vznikl loni 1. května, kdy se na sídlišti objevily nové dopravní značky. Autoři petice, která vznikla už měsíc po zavedení nových pravidel, tvrdili jediné - novinka nevytváří nic než zmatky. Problém se týkal například ulic Javořinská, U Školky a Prostřední. „Vozidla tady musí zpět na ulici Nivnická a tím tak celkem dvakrát najet do sídliště a dvakrát zatížit vjezd přes ulici Polní a také dvakrát výjezd přes ulici Dělnická. Což nejenže nesnižuje průjezdnost, ale naopak ji zdvojnásobuje,“ uváděla petice.
A jak situace vypadá dnes? „V úseku mezi ulicemi U Školky a Prostřední je zaveden obousměrný provoz. V úseku mezi ulicemi U Školky a Nivnická platí zákaz stání po levé straně vozovky a v ulici Polní v úseku mezi ulicemi Javořinská a Prostřední je nově zaveden zákaz stání po pravé straně komunikace. K realizaci nového dopravního značení bohužel došlo až nedávno, což může samozřejmě veřejnost kritizovat. Pravdou však je, že umístění dopravního značení předchází náročný proces, určitě to není jenom o rozhodnutí města, že někde umístí značku,“ odpovídá Jan Hrdý, místostarosta Uherského Brodu.

?Muselo k problému vůbec dojít?
K zavedení jednosměrných komunikací na Sídlišti Olšava se přistoupilo především kvůli tomu, že obyvatelé nemohli na komunikacích legálně parkovat své automobily a zároveň tady nebyla aktuální možnost vybudovat další parkovací místa. Řešením tak byly jednosměrky, kde se vždy jeden jízdní pruh používá jako parkovací. Změna byla nezbytná a čeká nás v následujících letech postupně ve všech ostatních dopravně problémových částech města. Zkušenost je taková, že zavedení jednosměrného provozu v kterékoliv z ulic města vždy budí emoce. Z tohoto pohledu se reakci obyvatel dalo předejít těžko. Chyba je, že realizační projekt obsahoval slabé místo. Problém se týkal těch, kteří potřebovali jezdit uvnitř sídliště, tedy například rodičů, kteří vyzvedávali děti ve školce, zásobovacích vozů nebo cyklistů. Ti všichni museli zbytečně vyjíždět na silnici II/490. A to je věc, kterou měli odborníci připravující řešení jednoznačně vychytat před umístěním dopravního značení.

?Je tak vůbec možné předejít dalším peticím?
Ve všech případech to pravděpodobně nelze. Důležité je, aby navrhované řešení bylo dotažené do konce a důkladně se s veřejností prodiskutovalo. Na Sídlišti Olšava byla změna dopravního značení, kromě zákonem předepsaných jednání, projednána s veřejností v rámci programu regenerace Sídliště Olšava a v komisi pro Sídliště Olšava. Tehdy nebyly bohužel žádné připomínky. Mimochodem - město Uherský Brod se zapojilo do sítě Zdravých měst a v rámci konceptu Místní agenda 21 neustále rozšiřuje portfolio veřejných projednání. Snažíme se všechny změny maximálně projednávat s veřejností. Bohužel odezva od veřejnosti zatím není příliš velká. Ale s tím bojujeme společně se všemi městy, která jdou touto cestou.

?Jak to chcete změnit?
Příště určitě budeme organizovat veřejné projednání ohledně dopravy zvlášť, aby informace o změnách organizace dopravy nezapadla mezi ostatními. Nově rada města také zřídila dopravní komisi, která bude všechny záměry v dopravě projednávat a kontrolovat. Slibnou cestou zlepšení komunikace s veřejností jsou rovněž jednoduché konkrétní ankety, i u nich se však ukazuje bohužel poměrně malý zájem obyvatel. Zkušenosti jsou však jednoznačné, pokud se podaří, aby u jednoho stolu zasedli projektanti, úředníci, politici, veřejnost a všichni důkladně prodiskutovali danou problematiku, vždy se najde kompromis často protichůdných zájmů. Mimochodem tímto způsobem vzniklo aktuální řešení dopravy na Sídlišti Olšava, které považuji za velmi kvalitní. Vzkaz na závěr proto zní: pište nám, volejte, choďte na veřejná projednání, často totiž vůbec nevíme o problémech, které vás trápí.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace