Petice zabrala, ale zatím je to k ničemu. Řešit se může až v roce 2028!

Petice zabrala, ale zatím je to k ničemu. Řešit se může až v roce 2028!
Foto: sal  /  Hlučnost v brodské ulici Nivnická by mohl snížit tichý asfalt. Ale kdy?
Nivnice, Uherský Brod Zprávy 25 / 01 / 2018

Nivnickou duní těžká auta, zdi domů se třepou a praskají! Tímto titulkem jsme v úterý 2. ledna otevřeli na titulní straně 20. ročník týdeníku DOBRÝ DEN. Řeč je o problému v uherskobrodské ulici Nivnická, kudy denně projedou k nelibosti místních lidí tisíce aut. I když petice obyvatel zabrala a s podporou radnice skončila na zlínském hejtmanství, stejný titulek může platit dalších pět až deset let!
Jak je to možné? „Celková intenzita všech vozidel na silnici je 8 253 za 24 hodin, což je průměrná hodnota mezi silnicemi II. třídy v celém kraji. Je třeba si uvědomit, že blízkost průmyslové zóny se strojírenskou výrobou s sebou přináší vyšší podíl nákladní dopravy,“ vysvětluje Pavel Botek, náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu. „Hodnota hlukové zátěže se tady podle sdělení Ředitelství silnic Zlínského kraje ještě neměřila, proto zatím nelze konstatovat, že v Nivnické dochází k překročení hygienických limitů hluku. Stávající povrch je podle diagnostiky z loňského října ohodnocen známkou 3, tedy vyhovující. Proto lze s obnovou počítat v horizontu pěti až deseti let, takříkajíc „po dožití“ současné obrusné vrstvy.“
Aby se „proces“ urychlil, k tomu by měla dopomoci snaha brodské radnice. Místostarosta Jan Hrdý, který je ve městě zodpovědný za dopravu, už chystá přemístění speciálního přístroje zapůjčeného od Centra dopravního průzkumu. Jde o měřič, jenž zatím sbírá data v ulici Na Chmelnici. „I tuto ulici totiž sužuje nadměrný dopravní provoz. Měřič nám zde načítá jak počet těžkých a osobních vozů, tak rychlost jejich projíždění,“ přibližuje Jan Hrdý s tím, že poslední sběr dat v Nivnické je už tři roky starý.
Podle brodského místostarosty by situaci v Nivnické mohlo vyřešit položení takzvaného tichého asfaltu.
Tichý asfalt pokrývá už stovky kilometrů českých silnic. Na Slovácku se po něm svezete třeba na vjezdu do Strání. Rozdíl mezi klasickým a tichým asfaltem představuje snížení hluku až o 6 decibelů, což je pro představu rozdíl mezi zvukem cirkulárky a motorové pily. „Tato speciální technologie byla v poslední době na krajských silnicích použita v průjezdních úsecích ve Fryštáku, Huslenkách a také ve zlínské ulici Dlouhá. Ve Fryštáku a Zlíně-Dlouhé se už hluková zátěž měřila. Výsledkem je, že tady došlo ke snížení hluku o 5 až 6 decibelů,“ potvrdil výhody nového povrchu krajský náměstek Pavel Botek.
„Tichý asfalt prokazatelně snižuje hlučnost. Také jsme ho chtěli položit na novém průtahu obcí, ale se žádostí jsme na kraji neuspěli,“ povzdechl si Miroslav Vykydal, starosta Nivnice. V jeho obci nakonec nahradil kostkovici klasický asfalt. Také proto, že nivnický průtah je zatížen dopravou méně než ulice Nivnická. „Jenomže v ulici Brodská, která při výjezdu z Nivnice plynule navazuje na Nivnickou, je doprava velmi silná. Řekl bych, že je srovnatelná se situací v Uherském Brodě,“ upozornil starosta Vykydal.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist