Peticí bojují za bezpečnější Stupavu

Peticí bojují za bezpečnější Stupavu
Stupava Zprávy 03 / 03 / 2009

Starosta nepovažuje dopravu v obci za ideální, ale nemá dostatek kompetencí ani financí

Snížení povolené rychlosti na čtyřicítku, radar, přechody pro chodce i obytná zóna, to jsou hlavní požadavky signatářů Petice za bezpečnější Stupavu! Podepsalo ji údajně už více než tři sta lidí! Jelikož v obci nejsou chodníky a bezohlednost řidičů nezná hranic, cítí se ohroženi. Jejich požadavky sice nejsou podle starosty příliš reálné, osud petice má však v rukou zastupitelstvo.
„Jelikož v obci poslední roky roste počet pěších a vybudování chodníku není možné, uzká silnice je stále častěji svědkem nepříjemných i nebezpečných situací,“ tvrdí Petra Blechová, jedna z iniciátorek stále probíhající petiční akce. „Povolenou padesátku totiž respektuje tak každý desátý, řidiči si ještě najíždějí do zatáček jako na autodromu. Zrovna minulý týden mě jedno z aut brnklo zrcátkem... Chodci už si na Stupavě připadají jako lovná zvěř,“ zlobí se Věra Kučerová, další ze signatářek. Šoféři podle ní zkrátka obcí projíždějí rychle a bezohledně. A peticí požadovaná dopravní omezení je mají umravnit.
Obyvatelé Stupavy usilují o snížení rychlosti na padesátku už před vjezdem do obce z obou stran a v ní pak na čtyřicítku. „Ještě žádáme instalování radaru a následné pokutování řidičů, v části Dolňansko umístění dopravní značky Obytná zóna, zákaz průjezdu obcí kamionům s hmotností přesahující 10,5 tuny a vybudování přechodů pro chodce u sjezdovky, obecního úřadu a obchodu,“ vyčítávala Blechová. „Situace je skutečně kritická, auta si tu jezdí i osmdesátkou. Až se něco stane, bude pozdě,“ vzkazuje na radnici Kučerová.
Stupavský starosta Jindřich Kovář sice ještě petici v ruce nemá (dočká se v týdnu - pozn. autora), nicméně o iniciativě je informován. Snahu o snížení rychlosti ani další dopravní omezení ale příliš růžově nevidí. „Když řidiči nerespektují padesátku, sotva je přinutí šlápnout na brzdu čtyřicítka. A nákup radaru je nesmysl, obec nemá ze zákona právo vybírat pokuty a instalování ukazatele rychlosti má vesměs nulový efekt. Většina návrhů je prostě nerealizovatelná na úrovni obce, ať už kvůli nedostatku peněz, kompetencí, a některé i z hlediska smysluplnosti,“ tvrdí Kovář. Jelikož obcí projede denně sotva stovka vozidel, dopravní situaci v obci nepovažuje za kritickou, ale ani za ideální. „Radikální úpravy opravdu nejsou zapotřebí. Co mají říkat lidé žijící v Huštěnovicích a Babicích, kterým denně projede pod okny čtrnáct tisíc vozidel? To je skutečné peklo,“ nabízí srovnání starosta.
Chodníky jsou ve Stupavě utopií, silnice je totiž od plotu k plotu. A pozemky kolem ní jsou výhradně v soukromých rukou. „Na vyřešení majetkoprávních vztahů by nám nestačil ani rozpočet na pět let. O samotné investici ani nemluvím. Je však otázka, jestli by pozemky vůbec někdo prodal,“ poznamenal Kovář, který se však zabývá myšlenkou vybudování chodníku od parkoviště po lyžařský areál.
Jestli petice padne na úrodnou půdu, rozhodne až zastupitelstvo. Když požadavky uznají jako opodstatněné, obec zahájí jednání s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje, majitelem vozovky. V podobných případech je většinou klíčové vyjádření dopravního inspektorátu. „Jestli změny přispějí k plynulosti a hlavně bezpečnosti dopravy, určitě nebudeme proti. Stanovisko policie je však pouze doporučující, konečné rozhodnutí je na správci komunikace,“ uvedla Jitka Zámečníková, tisková mluvčí uherskohradišťské policie. 

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace