Pivovar chystá i speciály, Rochus a dvacítku Ursus

Pivovar chystá i speciály, Rochus a dvacítku Ursus
Miroslav Harašta, ředitel společnosti Znojemský městský pivovar
Uherské Hradiště Zprávy 09 / 04 / 2015

Uherské Hradiště se po sedmnácti letech opět zařadí na mapu měst, která se pyšní pivovarem. Půst utne společnost Znojemský městský pivovar, která v jarošovské Pivovarské ulici obnoví tradici vaření piva. „Výrobu zahájíme příští rok v létě. Navážeme na historickou recepturu a plánujeme stálý sortiment čtyř piv, ale i další speciály, včetně Rochusu nebo Ursusu, které se v Jarošově rovněž vyráběly,“ prozradil v exkluzivním rozhovoru pro DOBRÝ DEN Miroslav Harašta, ředitel firmy.

V nový pivovar se změní objekt, který stojí 750 metrů od areálu bývalého pivovaru. Neusilovali jste třeba o získání aspoň jedné původní budovy, abyste obnovili výrobu na stejném místě, kde v roce 1997 skončila?
Omezení a komplikace s návratem výroby piva jsou tak zásadní, že jsme tuto variantu vůbec nezvažovali.

Jaký je aktuální stav objektu v Pivovarské ulici? Jaké si vyžádá stavební úpravy?
Není ve způsobilém stavu pro provozování pivovaru, potřebuje rekonstrukci a stavebně přizpůsobit pro pivovar. Využijeme ale jen část objektu, zbytek pronajmeme ke komerčním účelům.

Hovoří se o investici okolo 30 milionů korun...
Je to tak, jde o cenu včetně technologie. V pivovaru vznikne až dvanáct pracovních míst, další pak v naší restauraci.

Aktuálně rozjíždíte pivovar ve Znojmě, teď přichází na řadu Jarošov. Proč?
Když se podíváte na mapu České republiky, uvidíte jen velmi málo okresních měst bez pivovaru. Znojmo a Uherské Hradiště k nim patří. Jsme přesvědčeni, že každé větší město má mít svůj pivovar. A Jarošov, který má více než třistaletou historii vaření piva, si ho zaslouží desetkrát!

Dělali jste si před investicí do koupě objektu průzkum mezi obyvateli, jestli přivítají obnovení výroby piva?
Žádný masivní spotřebitelský průzkum v ruce nemáme, vsadili jsme jen na osobní dotazování. Odpovědi byly jednomyslné, místním lidem pivovar chybí a uvítají obnovení vaření piva v Jarošově.

Už znáte přesný termín, kdy se výroba rozjede?
V létě příštího roku.

Jaká piva chcete nabídnout?
V rámci stálého sortimentu počítáme se světlou i tmavou desítkou, dvanáctkou Jarošovský Ležák a čtrnáctkou speciál Jarošovský Šohaj. A plánujeme i produkci speciálů zahraničních pivních stylů, za všechny příklady uvedu třeba svrchně kvašené pšeničné pivo. Má osobní ambice je obnovení výroby dvou speciálů - tmavé šestnáctky Rochus a dvacítky Ursus, které Jarošovský pivovar rovněž vyráběl. Jestli k nim mají čtenáři nějaké informace, velmi je uvítáme.

Plánujete jen stáčení do lahví, nebo třeba do plastu a plechu?
Hlavní část produkce půjde do sudů a nabídneme ji provozovatelům místních restaurací. Součástí našeho záměru je instalace lahvové linky a stáčení piva do lahví, pivo v plechovkách ani v plastu nenabídneme.

Jaká bude chuť nového jarošovského piva? Co jej odliší od konkurence?
Pro pivovar v Jarošově vyvíjíme originální receptury, kterými navážeme na místní způsoby a zvyky výroby piva. I proto pátráme po bývalých sládcích, výrobních postupech a recepturách, abychom co nejvíce navázali na místní specifika.

Neusilovali jste třeba o získání původní receptury? Byla problémem cena?
Nevěříme v „kupování“ receptur! Pivo je živý nápoj, recepturu nelze zkopírovat. O takový postup jsme nikdy neusilovali a usilovat nebudeme. Zajímají nás osobní zkušenosti lidí, kteří pivo vyráběli a na základě jejich praxe připravíme vlastní postupy. Až navaříme testovací várky, necháme zákazníky ochutnat, ať si vyberou. To nejlepší pivo pak začneme vařit.

Už máte v rukávu logo pivovaru? Pro jarošovský pivovar byl typický panáček ve tvaru JP. Ožije na etiketách nového piva?
Logo je velmi důležitá věc a určitě by bylo zajímavé původní logo obnovit. Jenže značku vlastní společnost Heineken a nepředpokládáme, že by ji prodala.

Vsadíte na etiketě aspoň na svázanost regionu s folklorem?
Jelikož chceme, aby se náš pivovar stal nedílnou součástí regionu, a folklor je význačným prvkem života místních lidí, s určitým propojením i do stylu naší komunikace počítáme.

Můžete už dnes prozradit název piva? Neuvažujete o vyhlášení soutěže?
No, nebráníme se ničemu, ale co třeba Jarošovské pivo? Neříká to dostatečně, kdo jsme a odkud jsme?

Kdo se ujme role sládka? Vsadíte na místního znalce?
Jméno je zatím tajemstvím i pro nás. Pana sládka ještě nemáme vybraného. Jen mohu potvrdit, že vybíráme z místních mistrů sládků.

S jakou počítáte roční produkcí?
Náš plán počítá s tím, že do pěti let budeme vyrábět až 10 tisíc hektolitrů piva. Maximální kapacita je terminována velikostí varny. V Jarošově instalujeme dvounádobovou varnu s kapacitou jedné várky dvacet hektolitrů.

Už jste zmínil, že v blízké budoucnosti otevřete vlastní hospodu v Uherském Hradišti. Kde se bude pivo ještě čepovat? Plánujete jeho distribuci i do dalších hospod?
Držíme se starého pořekadla: pivovar pivo vaří a hospodský ho dělá. Rádi bychom osobně „dělali“ i to pivo a garantovali tak nejlepší zážitek z jeho konzumace. Zároveň ale naše produkty nabídneme dalším provozovatelům, kteří projeví zájem i potřebnou erudici, aby na konci byl vždy spokojený zákazník.

Pivo Jarošov lidé považovali za své pivo. Věříte, že se dočkáte stejné pocty?
Chceme, aby pivo z Jarošova bylo nedílnou součástí celého slováckého regionu, a připravujeme jeho prezentaci jako místního piva pro klíčové události ve městě i okolí. A samozřejmě rozjedeme i vlastní propagační akce, které podpoříme výrobou sezónních speciálů. 

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace