Podjezd, nebo nadjezd? Dopravě v Brodě má ulevit obří most!

Podjezd, nebo nadjezd? Dopravě v Brodě má ulevit obří most!
Foto: web  /  V místech zvýrazněných na mapě by měl pravděpodobně stát nový brodský most. Prozatím je na světě jen studie, do dvou let má být zajištěn projekt a také financování.
Uherský Brod Zprávy 13 / 08 / 2020

Ani podjezd nebo nadjezd, o kterých se také uvažovalo. Přetížené dopravě na křižovatce brodských ulic Vlčnovská a 26. dubna, kudy vedou cesty k dopravnímu terminálu a do centra, má ulevit přemostění. Obří konstrukce by měla stát zhruba 200 metrů od křižovatky a neméně vytíženého železničního přejezdu, konkrétně mezi průmyslovou zónou a okolím zbrojovky.

„Našli jsme řešení problému, který obyvatele dlouhodobě trápí. Řešení, které dokáže odvést dopravu z průmyslové zóny směrem k městu. Studie už je na světě, nyní následují další nezbytné kroky v podobě majetkových vypořádání,“ přibližuje starosta Uherského Brodu Ferdinand Kubáník.

Pikantní je, že klíčovou dopravní stavbu za odhadovaných 200 milionů, pokud k ní skutečně dojde, dokončí až nová politická reprezentace. Ta současná, které končí mandát v roce 2022, si klade za cíl zajistit projekt a financování. A jelikož z vlastních zdrojů náklady nepokryje a Státní fond dopravních struktur už také není štědrý jako v minulých letech, město si možná na stavbu půjčí. Víc už nejspíš nestihne.

„Jistě, jedná se o projekt, který přesahuje toto volební období. Já ale věřím tomu, že se ve městě nenajde nikdo, kdo by tuto věc neměl podpořit,“ říká starosta Kubáník. A dodává: „Úvěrům se sice bráníme, ale tato dopravní stavba je pro město a jeho obyvatele tak významná, že když by nebylo zbytí, vezmeme si ho. Napřed se ale pokusíme získat finance od SFDI.“

Není bez zajímavosti, že odhadované náklady jsou pětinou toho, co by stálo pořízení podjezdu nebo nadjezdu. Město si na obě varianty pořídilo už dřív studii, ale nakonec se právě kvůli nákladům za miliardu rozhodlo hledat zároveň levnější a praktičtější řešení. „V případě plánu na podjezd i nadjezd se objevily v podstatě nerealizovatelné možnosti. Na jedné straně náklady, které nejsou v možnostech města, a pak velká úskalí v podobě majetkových vypořádání,“ shrnul Ferdinand Kubáník.

Pokud půjde všechno podle současných plánů, v příštím roce by měl vzniknout projekt. A v letech 2023-25 má následovat finanční zajištění a vlastní stavba.

„Bylo by výborné, kdyby se nový most postavil. Chodím přes křižovatku s problémovým železničním přejezdem u bývalé restaurace Družba, takže mám vlastní zkušenost. Situace tam hlavně v dopravní špičce není vůbec dobrá,“ říká bývalý starosta Ladislav Kryštof. Jenomže v plánech vidí jedno velké „ale“. „Do města totiž vedou už čtyři silniční sjezdy. Ve směru na Havřice, do ulic Vlčnovská, 26. dubna a Bánovská. Tuším problémy ze strany silničářů, neboť sjezdy jsou už tak poměrně blízko od sebe,“ poznamenal Kryštof.

Ředitelství silnic a dálnic ČR zatím námitky nemá. „Otázka spadá na město Uherský Brod,“ reagovala nedávno Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD. „Jsme teprve na začátku. Uvidíme, jak dopadne projekt,“ poznamenal starosta Ferdinand Kubáník.

autor: JAROSLAV CHUDARA

Tagy článku

TOPlist