Podnikatelé se bouří, ceny parkovného jim odhánějí zákazníky
Foto: iDobryDen.cz
Už druhý měsíc na hlavu radních v Uherském Hradišti padá kritika za zvýšené sazby parkovného v centru města. Stížností přibývá jako hub po dešti! Do fronty rozhořčených se postavili i drobní podnikatelé, kteří už prý registrují odliv zákazníků a pokles tržeb. Jejich požadavky však radnice asi nevyslyší, případná korekce ceníku je odvislá až od zářijového vyhodnocení zpoplatnění parkovišť.
Nový ceník radikálně zvyšuje náklady na stálé a dočasné stání a má negativní vliv na podnikatelské aktivity malých firem, zejména v oboru obchodu a služeb pro veřejnost, je přesvědčený Miloslav Bída, předseda Okresní hospodářské komory Uherské Hradiště (OHK). Vytáhnout do boje proti nepřiměřeným cenám parkovného jej přinutili rozčílení podnikatelé. Za naprosto nešťastné považuji načasování zdražení v období hospodářské krize, kdy podnikatelské subjekty už tak bojují se snižováním výnosů a mnozí dokonce o holé přežití, poznamenal Bída. Radní jednoduše perlí! Když nás připraví o zákazníky, na daních se jim do pokladny vrátí podstatně menší balík peněz. Asi to ale nikomu nedocvaklo, zlobí se jeden z podnikatelů, který si přál zůstat v anonymitě. Opatření je skutečně vnímáno jako účinný nástroj pro odliv zákazníků, což je v přímém rozporu s deklarovanou snahou města o podporu malého a středního podnikání, zdůraznil předseda OHK.
Podnikatelé městu navrhli způsoby, jak jejich situaci řešit. Chtějí třeba frekventované Palackého náměstí přeřadit z I. do II. parkovací zóny nebo podnikatelům, kteří si zaplatí roční předplatné, zajistit vhodná parkovací místa. A samozřejmě před schválením podobných razantních opatření provést odpovědný průzkum dotčených cílových skupin, analýzu negativních dopadů a souběžně připravit opatření na jejich eliminaci, dodává Bída.
Jenže z města zrovna povzbudivé informace pro podnikatele nevycházejí. Spíš naopak. O vyhrazení parkovacích míst si třeba mohou nechat jenom zdát. Vždyť ve vlastním zájmu podnikatelů by mělo být uvolnit veřejná parkovací místa před provozovnami zákazníkům a parkování služebních vozidel a vozidel zaměstnanců řešit na privátních parkovištích, případně veřejných mimo historické centrum města, uvedl v písemné reakci na Bídovu stížnost Libor Karásek, starosta Uh. Hradiště. S obavami podnikatelů nesouhlasí, navýšení cen parkovného je výsledkem dlouhodobých příprav, které se pečlivě zabývaly i otázkou cílů, pozitiv a negativ. Cílem je také podpořit krátkodobé stání v centru, tedy lepší zpřístupnění centra města jeho návštěvníkům - potenciálním zákazníkům, na úkor stávajícího dlouhodobého stání vozidel vlastníků a nájemců provozoven, zaměstnanců firem a institucí, reagoval Karásek.
Šance podnikatelů na změnu tak příliš velké nejsou. Naděje však umírá poslední. V září provedeme první zhodnocení a jsme připraveni aktuálně reagovat případnými korekcemi, poznamenal Květoslav Tichavský, místostarosta Uh. Hradiště.