Podolí už nedá kraji na dopravní obslužnost ani korunu

Podolí už nedá kraji na dopravní obslužnost ani korunu
Foto: ilustrační foto
Podolí Zprávy 20 / 08 / 2014

Kdo chce moc, nemá nic. O pravdivosti českého přísloví se přesvědčil na vlastní „kůži“ Zlínský kraj. Obec Podolí totiž na snahu hejtmanství o navýšení příspěvku na dopravní obslužnost reagovala vypovězením současné smlouvy a v roce 2015 už nezaplatí ani korunu! Obavy z rušení spojů jsou podle starosty zbytečné, kraj je totiž ze zákona povinný dopravu zajistit.
„Stanovisko Podolí známe a předpokládáme, že zastupitelé obce ještě své rozhodnutí přehodnotí a nebudou iniciátory procesu, který v případě rozšíření může způsobit výrazné omezení nabídky přepravních služeb pro obyvatele kraje,“ komentovala situaci Gabriela Sýkorová Dvorníková, tisková mluvčí Zlínského kraje.
Obce ještě loni platily na obyvatele a rok 70 korun, letos už 85 a na příští rok kraj zvýšil taxu na rovnou stovku, což vyvolalo vlnu protestů.  Nikdo však nereagoval tak radikálně jako Podolí. „Teď chtějí stovku a za rok třeba dvě. A pořád to bude kraji málo. Jeho zákonnou povinností je přitom základní dopravní obslužnost zajistit, příspěvek obcí je pouze jejich dobrou vůlí na základě vzájemné dohody. Když z rozpočtu rozdáme peníze na dopravu, divadlo, nemocnici, moc nám nezůstane,“ obhajuje ortel zastupitelů Miroslav Křižka, starosta Podolí, který se neobává krajské odvety v podobě rušení spojů. „Žádný nadstandard nemáme, jen základní obslužnost, která ze zákona musí zůstat zachována,“ zdůraznil Křižka.
Ze zákona o veřejných službách vyplývá, že kraje a obce stanoví rozsah dopravní obslužnosti cestujících vlakovou a autobusovou dopravou. Dopravní obslužností se pak rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, zdravotnických zařízení a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb. „Zákonná povinnost obcí přispívat na dopravní obslužnost skutečně neexistuje,“ potvrdil Zdeněk Neusar, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy. „V řadě regionů se však kraje a obce spojily, aby ji zajišťovaly společně. Kraj pak uzavírá smlouvu o veřejných službách a obce na její plnění finančně přispívají,“ dodal Neusar. I když ministerstvo považuje spojení krajů s obcemi za velmi účelné, nepřísluší mu do smluvních vztahů zasahovat.
„Obce od roku 2003, kdy byl nastavený systém solidarity, ve kterém všechna města a obce Zlínského kraje přispívají na dopravu stejným dílem, navýšily svůj příspěvek o pětatřicet korun na obyvatele. Zlínský kraj oproti tomu o 464 korun,“ připomněla mluvčí hejtmanství.
A tak není vyloučené, že postoj Podolí vyvolá u Zlínského kraje stejnou reakci jako v případě Slováckého divadla. Město Uherské Hradiště finančně nepodpořilo budování dopravní infrastruktury nemocnice a přišlo o dva miliony na provoz vyhlášené scény... „Financování rozvojových a volnočasových aktivit v oblasti kultury, sportu a dalších je založeno na spolupráci samosprávných orgánů a vzájemné solidaritě. Čerpané finanční prostředky však nejsou nárokové, jejich snížení nebo změna použití je často mylně prezentována jako trest, což není pravda,“ tvrdí Dvorníková Sýkorová.
Podolí každopádně necouvne. „Když máme uvolnit stovku na občana, tak raději o požadovanou částku snížíme poplatek za odpad. Jestli má kraj zapotřebí pomáhat autobusovému dopravci k lepšímu hospodářskému výsledku, klidně, ale v žádném případě na úkor obcí,“ vzkázal do krajského města Křižka.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace