Pravidla parkování na sídlištích se nemění, dopravní obsluha zásobování nevystřídá

Pravidla parkování na sídlištích se nemění, dopravní obsluha zásobování nevystřídá
Foto: pas  /  Stávající dopravní značení nezakazují „jen“ parkování, ale i vjezd do dotčených lokalit.
Uherské Hradiště Zprávy 27 / 02 / 2024

Ze sídlišť v Uherském Hradišti mizí dodávky a náklaďáky, vyhnalo je nové dopravní značení, které radnice na popud obyvatel nainstalovala loni v létě. Brzy však přišly problémy, při cestě domů totiž pravidelně porušují zákon vlastníci vozidel kategorie N1. Z opozičních lavic proto přišel návrh na změnu dodatkové tabule. Jenže nejspíš vyzní do ztracena…

„Opakovaně jsme byli upozorňováni, že na sídlištích parkuje spousta dodávek a menších náklaďáků. Parkovací místa s parametry pro osobní automobily tak zabírají rozměrnější, často firemní nákladní auta, která slouží přednostně k zajištění podnikatelské činnosti. To stejné platí pro obytné vozy, které parkoviště blokují dlouhodobě,“ vysvětloval změnu před necelým rokem Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště, kde je nedostatek parkovacích míst léta terčem kritiky obyvatel, ale i opozičních zastupitelů.

Radnice na sídlištích a lokalitách s převládající bytovou zástavbou instalovala dopravní značky, kterými zakázala vjezd vozidel s tonáží nad 1,5 tuny s dodatkovou tabulí „mimo zásobování“. Jenže právě malá bílá cedulka způsobuje mnohým obyvatelům, ale i řidičům problémy. „Zákaz platí téměř v celém městě, s výjimkou hlavních tahů, což jsou ulice Malinovského, Velehradská, Sokolovská, Pivovarská a obchvat. Značky totiž nezakazují „jen“ parkování, ale i vjezd do dotčených lokalit,“ vysvětlil Mojmír Náplava, opoziční zastupitel Hradišťáků. Největším problémem je podle něj fakt, že se úprava vztahuje i na malé dodávkové automobily kategorie N1, jako je třeba Citroën Berlingo nebo Peugeot Partner. „Drobní podnikatelé je často využívají i pro rodinné účely,“ poznamenal zastupitel, který po ataku obyvatel přišel s návrhem na změnu dodatkové tabule z „mimo zásobování“ na „mimo dopravní obsluhu“. „Aktuálně mají výjimku pro vjezd řidiči zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby a vozidla přepravující osoby těžce zdravotně postižené. Navrhovaná změna okruh rozšíří o taxislužbu a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají za značkou bydliště, sídlo, ubytování nebo nemovitost,“ objasnil Náplava.

Jenže jeho návrh skončí s největší pravděpodobností v koši. „Kdybychom dodatkovou tabulku vyměnili, můžeme rovnou odstranit všechny značky, protože za dopravní obsluhu je možné považovat prakticky všechno. Dopravní značení jsme podpořeni stanoviskem policie a dopravně právního úřadu instalovali s cílem, aby veřejná parkovací místa hlavně na sídlištích neblokovala nákladní vozidla. Zásobování je přitom přípustné,“ reagoval starosta Blaha s tím, že pro dodávky jsou vyčleněná parkoviště u kina Hvězda, zimního stadionu a policie. „Že to není v blízkosti bydliště? Není, ale kdo provozuje autobusovou dopravu, taky parkuje někde v uzavřeném areálu. Povinností města není zajistit parkovací místa podnikatelům,“ vzkázal Blaha.

Jediná kritika, kterou zaznamenal, se týká nedostatečné kontroly městskou policií. „Strážníci se snaží v rámci možností parkování kontrolovat a pokutovat. Když někdo porušuje zákon, musí se sankcí počítat,“ zdůraznil starosta. Legálnost pokutování však zpochybnil Náplava, byť je strážníci rozdávají v souladu s platnou právní úpravou. „Otázkou je její soulad s ústavními principy, jako jsou ochrana vlastnického práva, právo na svobodu pobytu a pohybu a právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost. A tady jsem hodně na pochybách. Je dost dobře možné, že kdyby se někdo bránil soudně, tak s takovou argumentací uspěje,“ prohlásil zastupitel, provozující advokátní kancelář.

autor: PETR ČECH

Tagy článku

TOPlist