Přejezd smrti se zruší, tragédie hrozí dál

Přejezd smrti se zruší, tragédie hrozí dál
Foto: ara  /  Nechráněný železniční přejezd v Ostrožské Nové Vsi čeká zánik, práce na likvidaci by měly začít už příští rok.
Ostrožská Nová Ves Zprávy 14 / 10 / 2015

Je rozhodnuto, nechráněný železniční přejezd u novoveských lázní bude nejpozději do dvou let zrušen. Kolem trati vznikne zcela nová komunikace pro auta, cyklisty i pěší. Změna přijde na 25 milionů korun. Znepokojivou zprávou je, že než na likvidaci obávaného přejezdu dojde, hrozí další tragédie. Ty poslední dvě od sebe dělí jen rok. Loni v polovině července tady zemřel mladý Hlučan. Pod vlak vjel 18. července 2014, řidič měl den před svatbou. Před několika dny, v neděli 27. září, pak srazila souprava auto pětačtyřicetiletého muže. Navzdory spuštěné signalizaci a vozidlu, které stálo před ním, šlápl na plyn, auto obkroužil a vjel přímo pod lokomotivu. „Za všemi tragickými událostmi, které se kdy na přejezdu u lázní staly, stojí jednoznačně lidský faktor. Zabezpečovací zařízení byla před každou srážkou vždy v provozu. A ta nelze přehlédnout ani přeslechnout,“ domnívá se novoveský starosta Pavel Botek. „Další neštěstí nelze vyloučit, ale jednoznačně pozitivní zprávou je, že přejezd tady už za několik měsíců nebude. Všechno je připraveno tak, aby se stavba rozjela už v příštím roce.“
I když se o přejezdu u lázní hovoří jako o smrtelném, trable s ním mají i obezřetní řidiči. Z hlavní silnice k němu vede poměrně komplikovaný nájezd, kterému předchází pravoúhlé odbočení. Překvapením je pro mnohé také užší rozměr. „Byl jsem opakovaně svědkem, jak traťoví dělníci nebo ostatní řidiči pomáhali na silnici těm, kterým auto zapadlo do kolejiště. Není to tady nic zvláštního, především v zimních měsících, když napadne sníh,“ poznamenal starosta Botek.

Tři přejezdy na odpis
V Ostrožské Nové Vsi nepůjde o rušení prvního přejezdu. Na ten, přes který vedla cesta kolem kovovýroby Hoffmann k místním jezerům, se už téměř zapomnělo. Zrušil se bez náhrady a změna nikomu z místních nevadila. Avšak u dalšího z dnes už bývalých přejezdů, jenž stál v místní části Chylice nedaleko benzinky, to neplatí. „Žádné potíže s přejezdem u benzinky tady nebyly. Navíc dnes se ukazuje, že pokud by zůstal, nemusely by si dráhy ani obec lámat hlavu nad tím, jak zabezpečit další z chylických přejezdů. Nejen u toho před lázněmi se totiž umírá,“ podotýká padesátník Miroslav, který patří ke starousedlíkům. Jméno ale říct odmítl. Také proto, že poslední oběť z chylického přejezdu osobně znal. „Je to tady stále citlivé téma. Ten osudný den, pátek 14. srpna, má stále v živé paměti spousta lidí,“ vysvětluje muž.
Co se stalo? Nákladní vlak se tehdy střetl s plně naloženým autem. Osmatřicetiletý řidič vezl k jezerům na odpolední koupání tři chlapce. Následky jsou otřesné. Na místě zemřel otec společně se synem, další dva chlapci vyvázli se zraněním a nepříjemnou vzpomínkou na celý život.
Také druhý z chylických přejezdů, který chrání pouze signalizace a výstražné kříže, by Správa železniční dopravní cesty v budoucnu nejraději zrušila. Avšak podle starosty Botka to nejspíš nepůjde. „Proč? Jedná se o jediný přejezd pro zemědělskou techniku, vlastníci pozemků tady k polím nemají jinou cestu. Navíc tudy vede také cyklostezka. Pravděpodobně zde posílíme bezpečnost výraznějším dopravním značením, budeme muset také stále připomínat nebezpečí, které lidem hrozí v případě, že nebudou opatrní a obezřetní,“ sdělil Pavel Botek. Dalším přejezdem, který v obci zůstane, pak bude ten u fotbalového hřiště. „Jde o náš jediný přejezd se závorami,“ poznamenal starosta.

Lobby na ministerstvu, nebo příliš mrtvých?
V Ostrožské Nové Vsi je veřejným tajemstvím, že ke zrušení přejezdu u lázní významně pomohl vliv ministra dopravy Dana Ťoka. Novoveský rodák přijal delegaci ze své obce už na konci loňského roku. Události následně dostaly rychlý spád. Výsledkem je rozhodnutí, že Stavební správa SŽDC se promění v investora změny a obec Ostrožská Nová Ves se po dokončení stavby stane správcem zcela nové obslužné komunikace. Obecní pozemky jsou už nyní zcela k dispozici. Vznikne na nich nová, celkem 750 metrů dlouhá komunikace i stezka pro pěší. Nová trasa povede od chráněného přejezdu u hřiště až k lázním.
Nestojí za rychle přichystanou změnou spíš černá statistika nehod? Podle starosty Pavla Botka se takové vysvětlení nabízí, avšak skutečnost je jiná. „Příprava řešení je stole už nejméně čtyři roky, ve kterých, bohužel, došlo k dalším dvěma smrtelným nehodám,“ tvrdí starosta. „Faktem rovněž je, že lázně ani obec nemohly z vlastních prostředků do žádných změn investovat. A problémy mělo jak Ředitelství silnic a dálnic, které mohlo investovat jen do dálnic a silnic prvních tříd, tak Správa železniční dopravní cesty. Její investice mohou směřovat pouze do pozemků, které Správa vlastní… Všechno nakonec rozetnulo až ministerstvo dopravy.“ Ostrožská Nová Ves tedy nebude muset investovat, pouze bezplatně nabídne pozemky pro komunikaci, která po zprovoznění přejde do její správy.

„Malinké minus“
Ještě než padlo rozhodnutí pro nejjednodušší a také nejlevnější variantu, ve hře bylo i zabezpečení přejezdu za pomoci odklonu silnice I/55. Její trasa vede kolem novoveských lázní a kopíruje železnici s přejezdem. „Jenomže co vypadá hezky na papíře, to nemusí být vůbec reálné,“ vrací se k plánům Pavel Botek. „Odklon jinak velmi frekventované silnice a úprava zatáček před vjezdem do obce by si vyžádaly obrovské náklady. A to nehovořím o tom, že by se musely řešit také výkupy soukromých pozemků. Tento způsob řešení by si navíc vyžádal nejméně 80 milionů korun. “
Ke konečné volbě zrušit přejezd nakonec přispěla bezpečnostní studie Centra dopravního výzkumu. Dokument posloužil také jako jistá „předloha“ k projektové dokumentaci, která je v těchto dnech před dokončením. „Malinké minus chystané novinky bude smíšený provoz cyklistů a aut. Na druhou stranu, podobnou spojnici už v obci máme. Jedná se o obslužnou komunikaci kolem kovovýroby, kde se ale žádné potíže nevyskytují,“ shrnul starosta Pavel Botek.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace