Příspěvek 100 korun na dopravu? Obce mají výhrady

Příspěvek 100 korun na dopravu? Obce mají výhrady
Foto: ilustr., web
Slovácko Zprávy 12 / 12 / 2013

Zatímco Jihomoravskému kraji stačí příspěvek 50 korun na hlavu, Zlínský kraj požaduje dvojnásobek

Starostové na Uherskohradišťsku mají zásadní výhrady proti návrhu hejtmanství zvýšit roční příspěvek na dopravní obslužnost až na 100 korun na jednoho obyvatele. Třeba obce mikroregionu Staroměstsko jsou zásadně proti. A přidávají se další. Nelíbí se jim, že z rozpočtů ukrajují skoro nejvíc v Česku, v sousedním Jihomoravském kraji platí jen 50 korun na hlavu. Když názor nezmění, kraj možná zruší, nebo omezí ztrátové spoje.
Obce aktuálně uvolňují 70 korun, což je podle Zlínského kraje málo. A tak přišel s návrhem zvýšit částku o 15 korun na rok 2014 a dalších 15 korun na 2015. Tady však narazila kosa na kámen... „S odřenýma ušima jsme schválili navýšení příspěvku na příští rok. Pětaosmdesát korun uvolníme i v roce 2015, víc ani korunu. A navíc budeme tlačit v rámci mikroregionu na kraj, aby snižoval náklady na dopravní obslužnost,“ zdůraznil Michal Zapletal, starosta Polešovic. Stejně se zachovaly i zbylé obce mikroregionu Staroměstsko.
Veřejná doprava ve Zlínském kraji ročně přijde na 687 milionů korun, přičemž z krajského rozpočtu zmizí 555 milionů a města a obce platí 41,2 milionu. Zbytek jde na bedra ministerstva dopravy. V roce 2008 za téměř stejné množství spojů kraj platil 438 milionů a obce jen 29 milionů. Dopravní obslužnost ve Zlínském kraji dnes tudíž patří mezi nejdražší v zemi. „Ale z jakého důvodu? Je třeba změnit systém výběrových řízení, vytvořit konkurenční prostředí a dát šanci více dopravním společnostem. Audit pak musí ukázat, které spoje jsou prodělečné. Nelze přece jen navyšovat příspěvky v reakci na ztráty dopravců...,“ podotkl Zapletal.
Obce mikroregionu Za Moravú dvojnásobné navýšení vesměs posvětily, byť se skřípěním zubů“. „Zlínský kraj tak trochu vsadil na změny rozpočtového určení daní, kterým si obce letos polepšily. Ale v první řadě pojďme řešit náklady na dopravu, které jsou extrémní. Aktuální systém výpočtu prokazatelné ztráty dopravců je třeba odpovědně zanalyzovat a vyhodnotit,“ říká Petr Kukla, starosta Březolup, které v konečném součtu zaplatí o 25, respektive 50 tisíc víc. „Částka nás určitě nepoloží, ale jde o princip. Zlínský kraj musí vyhodnotit data o vytíženosti spojů a stanovit jednoznačná pravidla, za kterých se bez problému udrží nebo má na kahánku,“ zdůraznil Kukla. Informace o spoji, kterému „zvoní hrana“, je podle něj důležitá i pro cestující. Pravidelným využíváním jej totiž udrží v jízdním řádu. „Samozřejmostí je hlídání nákladů dopravců, klidně i s využitím myšlenky zorganizování společného nákupu nafty nebo nasazení mikrobusů. Klidně jsme pak ochotni zvyšovat třeba po dvou letech příspěvek na občana o inflaci,“ vzkázal Kukla.
Zlínský kraj má tak zatím v „kapse“ rok 2014, kdy mu do pokladny přiteče o 9 milionů více. „I tak jde ale pouze o 7,2 procenta prokazatelné provozní ztráty dvou drážních a devíti linkových dopravců, kteří zajišťují veřejnou dopravu v kraji,“ zdůraznila Věra Fuksová, jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), která nesouhlasí s tvrzením starostů, že dopravu řeší neefektivně. „Na jeden ujetý kilometr hradíme dopravcům nejnižší částku v celé republice,“ tvrdí Fuksová. KOVED se podle ní už několikrát snažil zrušit nevytížené, ztrátové spoje, ale marně. Starostové byli vždy proti. „A nasazení mikrobusů je evergreenem, který se táhne už patnáct let. Ze zkušenosti na Kroměřížsku víme, že úspora nákladů na naftu se nevyrovná nákladům na pořízení mikrobusu. Aktuálně navíc ani neexistuje žádný vhodný spoj,“ uvedla jednatelka KOVEDu.
V sousedním Jihomoravském kraji však obce a města platí jen 50 korun na obyvatele (cca 35 milionů - pozn. autora). „Mnohé si však ještě přiobjednávají další spoje, hlavně v dopoledních a večerních hodinách,“ podotkla Denisa Kapitančiková, mluvčí jihomoravského hejtmanství.
Když obce odmítnou zvýšení příspěvku, jak požaduje Zlínský kraj, veřejná doprava utrpí. „Jelikož starostové byli proti zrušení ztrátových spojů, počítáme, že na jejich provoz přispějí. Jinak opravdu hrozí, že se omezení dopravy nevyhneme. Z vlastního žádný dopravce spoj dotovat nebude,“ zdůraznila Fuksová.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace