Problémová cyklostezka hotová

Problémová cyklostezka hotová
Šumice Zprávy 03 / 12 / 2009

Stavbu stezky pro cyklisty ze Šumic směrem na Nezdenice provázela řada tahanic. Nakonec však stavba stojí. Přesto nebudou všichni sportovci příliš spokojení. Jak se ukázalo, nově zbudované cyklostezky využívají více než cyklisté převážně bruslaři. A ti právě za Šumicemi pohoří.
„Stezku se nám podařilo dokončit v termínu,“ připomněl Josef Bartoš, šumický starosta, že proti místní radnici stál hlavně čas. Kdyby totiž kvůli průtahům akci nedokončili a nestihli do konce roku vyúčtovat, ohrozili by příjem dotace.
„A ta byla pro dokončení podstatná. Víc než pět milionů, které obdržíme prostřednictvím evropských fondů, bychom v rozpočtu jinak nenašli,“ přiznal starosta. Cyklisté můžou jásat, bruslaře však čeká nemilé překvapení.
„Stezka prochází biokoridorem a v té části je pouze zpevněná, ne z asfaltu. A protože se jedná o delší úsek, bruslaři zřejmě jen tak nepřejdou. Nejspíš jim nezbude nic jiného než se otočit,“ přisvědčil Bartoš. Ten však také dodal, že se bude místní radnice snažit změnit statut lokality, aby mohla zpevněná cesta vést i tudy. Či případně podniknout jiné kroky, které by pomohly cyklostezku plnohodnotně dokončit. Úsek, který je zpevněný přírodním kamenivem, vede skrze takzvané prvky územního systému ekologické stability. Mezi místními jsou však lokality známé spíše jako Malý a Velký trnovec.
„Umístění a velikost těchto prvků územního systému ekologické stability lze samozřejmě měnit či upravovat. Ovšem jen při dodržení pravidel tvorby těchto systémů,“ prozradil Jiří Barčík z uherskobrodského odboru životního prostředí. Podle něj tyto změny může provést projektant, který musí mít ale oprávnění tato území projektovat.
„Za předpokladu, že bude trasa cyklostezky umístěna mimo tyto prvky, chráněné zákonem o ochraně přírody a krajiny, může se  stavba provést jako u kterýchkoliv jiných komunikací,“ upozornil Barčík.
Z toho tedy plyne, že až bude cyklostezka mimo tato území, bude se moci dokončit. Stezku však stěhovat nejde. Bude proto potřeba lobovat za změnu statutu těchto území. Pokud má stezka sloužit širší veřejnosti, jiná cesta zřejmě nevede.
„To je pro mě celkem nemilé překvapení, těšil jsem se, že budu moci pokračovat dál. Někdy je k nevíře, jak se na bruslaře nemyslí. Například ve Zlíně je uprostřed frekventované stezky několikasetmetrový úsek dlažby. Jízda jen pro otrlé,“ přidal svůj pohled jeden z bruslařů, Pavel Matějík.
Stezka dlouhá téměř jeden a půl kilometru bude široká komfortní tři metry.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace