Protest Dětí Země uspěl, R55 nabere další skluz!
Foto: ilustr.
Výstavba rychlostní silnice R55, na kterou jako na smilování čekají obyvatelé několika obcí na Uherskohradišťsku, nabírá další skluz. Pražský soud totiž na základě žaloby ekologických aktivistů Děti Země zrušil výjimku ministerstva životního prostředí, která navedla trasu do biotopu šesti zvláště chráněných druhů živočichů u Babic.
Jiná trasa se určitě hledat nebude, obce i města ji mají v územním plánu a je nejlevnější možná. Jen se zkrátka musí dořešit legislativní záležitosti, je přesvědčený Josef Bazala, starosta Starého Města.
Hlavním důvodem zrušení rozhodnutí o výjimce bylo předložení nekvalitního biologického hodnocení a absence migrační studie v úseku u babického hřbitova. Silnice zde měla narušit biotop, ve kterém žijí tři zvláště chráněné druhy žab, netopýr, ještěrka obecná a krahujec obecný. Verdikt soudu znamená obnovení řízení o územním rozhodnutí, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) tak čeká další kolečko boje s úředním šimlem... Ekologické organizace bránící hospodářskému rozvoji České republiky si prostě našly další možnost, jak nám zásadním způsobem omezovat výstavbu tolik potřebných rychlostních komunikací ve Zlínském kraji, komentoval vzniklou situaci Karel Chudárek, ředitel zlínské ŘSD. Až silničáři doplní migrační studii živočichů, znovu požádají o výjimku krajský úřad. Studie si vyžádá nemalé finanční prostředky a časový posun, který si netroufám odhadnout. Předpokládám, že trasa se nezmění, doplnil Chudárek. Termín zahájení výstavby je však podle něj věštbou z křišťálové koule.
Starosty dotčených obcí průtahy vůbec netěší. Dopravní situace je totiž kritická, třeba Babicemi a Huštěnovicemi podle posledního sčítání z roku 2010 projede více než 12 tisíc vozidel denně. Kolony kamionů navíc narušují statiku domů, začínají praskat zdi... Obávám se, že je pouze otázkou času, kdy někdo někoho přejede, kdy dojde k tragédii, uvedl před časem Miloslav Maňásek, starosta Babic.
R55 je přitom prioritní dopravní stavbou, která spojí Moravu s Vídní. Trasa byla zvolena už před dvaceti lety jako nejlevnější a nejvýhodnější, nejméně ovlivní přírodu. Už tenkrát se důkladně zvažovaly veškeré možnosti. Vždyť kromě jednoho mostu přes řeku Moravu u Otrokovic, železnice u Napajedel a mimoúrovňové křižovatky přes padesátku vede souběžně s drahou až k Bzenecké Doubravě, poznamenal Bazala.
A právě ptačí oblast u Bzence je dalším cílem ekologů z Dětí Země. Rychlostní silnice se v tomto úseku mohla připravovat rychleji, levněji a bez dotčení biotopů se stovkou zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Stačí jen změnit územní plány obcí, tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.