Protikorupční? Spíš linka důvěry

Protikorupční? Spíš linka důvěry
Foto: mvcr.cz
Zprávy 18 / 11 / 2010

„Dobrý den, tady je protikorupční linka. Co pro vás můžeme udělat?“ Takto začíná hovor, jehož obsah může člověku, který se dostal na „šikmou plochu“ a byl záminkou k telefonátu, znepříjemnit jeho bezstarostný život. Vyřizování podnětů oznámených lidmi na nově zřízené protikorupční lince Jihomoravského kraje začalo chvíli po jejím zprovoznění.
„První podnět dorazil 1. listopadu už šest minut po půlnoci,“ sdělil Jan Chmelíček, mluvčí hejtmanství.
Krajský úřad si od novinky slibuje zlepšení vztahu úřad - veřejnost. „Prostřednictvím protikorupční linky je možné podávat podněty obsahující podezření z korupčního jednání orgánů Jihomoravského kraje, jejich zaměstnanců nebo členů a příspěvkových organizací zřizovaných krajem,“ dodal Chmelíček. 
Kromě telefonní linky 541 654 444 je lidem k dispozici ještě e-mailová adresa korupce@kr-jihomoravsky.cz. Podezření na korupční jednání je možné posílat i písemně poštou na adresu hejtmanství. Telefon je aktivní od pondělí do pátku, k dispozici je také záznamník. Linku může obsluhovat jen pracovník krajského úřadu se zvláštním pověřením.
„V případě telefonického podnětu bude volající vyzván, aby vylíčil skutečnosti důležité pro posouzení věci. Podle okolností bude také vyzván, aby zvážil, zda sdělí své jméno případně další osobní údaje, nebo zda zůstane v anonymitě. Pokud bude ochoten vystoupit z anonymity, dostane záruku, že jeho údaje nebudou poskytnuty třetím osobám. Pracovník protikorupční linky vždy vypracuje podrobný písemný záznam o hovoru, který bude evidován v podacím deníku. Totéž platí o podnětech zaslaných na poštovní nebo e-mailovou adresu,“ vysvětlil pravidla mluvčí Chmelíček.
Vyřízení podnětů projedná pracovník protikorupční linky s ředitelem úřadu a hejtmanem.
Od 1. listopadu se zatím ozvalo devět volajících.
„Podání byla zčásti anonymní, zčásti šlo o osoby, které se identifikovaly. Jen v jednom případě se podání týkalo krajského úřadu, respektive jeho pracovníka, ale nešlo o žádné podezření z korupce, nýbrž jen o stížnost na způsob vyřízení určité záležitosti,“ sdělil Chmelíček. „V dalších případech lidé upozornili, na koho nebo na co bychom se „měli soustředit“, ať už je to funkcionář některé obce nebo soukromý podnik, který si účtuje nepřiměřené ceny za služby a zboží a jemuž tyto ceny některé město proplácí.“
Je zřejmé, že lidé si novinku proměnili v jistou formu „linky důvěry“.
„Linka je však především místem, kde občané mohou vyslovit podezření na korupční chování některého pracovníka krajského úřadu nebo krajem zřizované organizace, nebo člena voleného orgánu kraje. To se zatím nestalo,“ řekl Jan Chmelíček.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace