Průmyslová zóna stále jitří emoce

Průmyslová zóna stále jitří emoce
Foto: ilustr., web
Kněžpole Zprávy 09 / 10 / 2013

Atmosféra v Kněžpoli houstne, obec je rozdělená na dva tábory. Jablkem sváru je průmyslová zóna a s ní související nevyřešená dopravní obslužnost. Světlo světa spatřil  dokonce dopis obyvatel, kteří po zastupitelích žádali vysvětlení. Jejich výtky však představitelé obce smetli do „koše“, jsou prý neopodstatněné.
Dopis se sedmi požadavky k projednání na radě a zastupitelstvu podepsalo 46 lidí, kteří převážně bydlí v těsném sousedství průmyslové zóny, případně u jediné příjezdové cesty. Sužuje je prach, hluk a doprava. „Situace je alarmující. Do areálu denně jezdí desítky plně naložených náklaďáků a silnice není na takovou zátěž stavěná. A tak není divu, že lidem praskají domy a propadají se kanalizační vpusti,“ kroutí hlavou jeden z iniciátorů Vladimír Stránský.
Snahou lidí je zastavit rozšiřování výroby v průmyslové zóně, dodržování hygienických a ekologických norem a větší informovanost o jednotlivých záměrech. „Nechápeme, proč radní neustále vydávají souhlasná stanoviska ke stavbám. Odkazují se na bývalé vedení, ale od roku 2010 se zvýšila výroba v průmyslové zóně i počet projíždějících náklaďáků,“ zdůraznil Stránský. „Už dvakrát jsme na popud stále stejných lidí měli kontrolu z inspekce životního prostředí a neshledala žádné porušení zákona. Víc to komentovat nebudu,“ reagoval Petr Suchánek, jednatel společnosti AZ Beton, která je nejčastějším terčem kritiky.
Na zastupitelstvo dorazilo asi patnáct podepsaných, kteří nakonec odcházeli nespokojeni s celým průběhem jednání a nezájmem o podstatné problémy. „Výtky jsou neopodstatněné a některé pramenily z neznalosti, obecní úřad neplní roli stavebního úřadu, hygieny ani orgánu ochrany životního prostředí,“ prohlásil Petr Knot, starosta Kněžpole. Zastupitelé se podle něj shodli, že další rozšiřování průmyslové zóny je nežádoucí. „Ale bylo by nekorektní, abychom před třemi lety vydaný souhlas se stavbou dvou výrobních a skladovacích hal jen kvůli opakovanému odvolávání stěžovatelů teď zrušili,“ tvrdí Knot. Obec si nechala vypracovat diagnostiku vozovky, podle které je potrhané i podloží a firma z Českých Budějovic doporučuje odebrat čtyřiceticentimetrovou vrstvu. „Ale to nic nevyřeší, při takové zátěži se běžně odebírá dvojnásobek. Problém však je, že v takové hloubce už jsou rozvody sítí a oprava by se značně prodražila,“ poznamenal Stránský, který léta pracoval na silničních stavbách.
Jediným řešením stávající situace je podle starosty obchvat. Jenže jeho realizaci brzdí majitelé dotčených pozemků, kteří je odmítají prodat. „Určitě nejde o mrtvý projekt, ale jeho oživení mají v rukou majitelé pozemků. Plánovaný obchvat přitom svede těžkou dopravu mimo obydlenou část obce, povede kolem zahrad a polí. Vzhledem k postoji některých vlastníků potřebných pozemků tak zatím aspoň připravujeme rekonstrukci komunikace,“ říká Knot. „Tři roky posloucháme plány o obchvatu. Ale je to jen čára v územním plánu. Už když se před lety schvaloval, bylo většině občanů jasné, že někteří lidé pozemky nikdy neprodají,“ kroutí hlavou Stránský.
Stanovisko stavebního úřadu v Bílovicích ohledně povolování staveb v průmyslové zóně najdete na www.idobryden.cz.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace