R55 povede i podzemním tunelem
Foto: ilustrační
Trasa se nemění, zůstává stejná jako před dvaceti lety, jen cena naroste díky tunelu o 13 miliard
Černé mraky nad výstavbou silnice R55 se snad po letech začaly protrhávat. Ekologičtí aktivisté slaví vítězství, chráněnou krajinnou oblastí Natura 2000 - Bzenecká Doubrava totiž rychlostní komunikace povede pod zemí. Tunel však už tak mimořádně finančně náročnou stavbu prodraží o dalších 13 miliard korun.
Jinak se trasa nemění, zůstává stejná jako před dvaceti lety, kdy starostové poprvé poukázali na nutnost výstavby R55. Změnu na jednání v Uherském Hradišti posvětili zástupci ministerstva životního prostředí i dopravy, hejtmani Zlínského i Jihomoravského kraje a starostové měst a obcí, jež protíná přetížená silnice I/55. Kolony kamionů už narušují statiku domů, lidem začínají praskat zdi, říká Jarmila Ulmanová, starostka Huštěnovic. Obávám se, že je pouze otázkou času, kdy někdo někoho přejede, kdy dojde k tragédii, dodal starosta Babic Miloslav Maňásek. Také obyvatelé dalších dotčených obcí čekají na R55 jako na smilování.
Jenže proti výstavbě se postavilo sdružení Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu a podle starostů blokuje stavbu sérií stížností. Část trasy budoucí R55 totiž protíná chráněnou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví, kde žije několik desítek skřivanů lesních a lelků lesních. Právě proto oblast spadá do Evropsky významných lokalit Natura 2000. Jen chráníme ptačí oblast před zničením. Betonová lobby měla deset let na to, aby se jí vyhnula, ale jiné varianty ignorovala. A že je výstavba pozastavena, není naší vinou, když upozorňujeme na porušování zákona, tvrdí Miroslav Patrik, vedoucí klubu.
Ekologičtí aktivisté nakonec dosáhli svého, Bzeneckou Doubravu nic neohrozí. Automobily se schovají v podzemním tunelu. Nové technické řešení je sice nákladnější, nicméně zajistí splnění podmínek ochrany životního prostředí. Odblokování zastavených dílčích úseků R55 už tedy nic nebrání. Ministerstva se proto dopisem důrazně obrátí na Evropskou komisi, aby co nejrychleji prosadila pokračování výstavby silnice celorepublikového významu, prohlásil Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje. Sdružení Děti Země však jeho nadšení nesdílí. Stále jsme nespokojeni s postupem České republiky, protože chybí posouzení varianty mimo ptačí oblast, tedy po levé straně řeky Moravy, čímž je obcházena evropská směrnice o ptácích a jsou porušovány zákony. I když varianta s tunelem je lepší než původní s plastovým tubusem, připustil Patrik.
Desetikilometrový tunel stavbu prodraží celkem o třináct miliard korun, což vyvolává u některých starostů pochybnosti. Jelikož jde o jediné řešení, které asi dostane zelenou, tak variantu vítáme. Umělé vytváření tunelu v přírodě a na rovině však s sebou určitě přinese řadu komplikací. O nákladech na vybudování ani nemluvě, bude prostě velmi těžké jej zrealizovat, je přesvědčen Josef Bazala, starosta Starého Města. Věří, že s tunelem se spokojí i Děti Země. Paradoxem je, že se úzkostlivě chrání oblast, která byla před sto lety uměle vysázena člověkem. A dnes mu způsobuje potíže, podivil se Bazala.