Revoluce v dopravě nebude. Tendr skončil skandálně, kraj hned třikrát chyboval!

Revoluce v dopravě nebude. Tendr skončil skandálně, kraj hned třikrát chyboval!
Foto: Ilustrační foto web, KOLÁŽ DOBRÉHO DNE  /  Nová dopravní koncepce, která měla od poloviny letošního prosince sladit autobusové linky s větším počtem železničních spojů, se nepovedla. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v krajském projektu na výběr nových autodopravců tři pochybení. Cestujících se to naštěstí nijak nedotkne.
Slovácko Zprávy 17 / 07 / 2019

Neděle 15. prosince zůstane obyčejným víkendovým dnem. Zlínským krajem naplánovaný start velké dopravní revoluce, spočívající v lepší návaznosti autobusů na vlaky, se v tento den neuskuteční. Stížnost společnosti Busline LK ze Semil na podmínky veřejné soutěže, kterou podala na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v Brně (ÚOHS), se ujala a má další pokračování. Brněnský úřad redakci DOBRÉHO DNE potvrdil tři vážná pochybení v projektu, od kterého si hejtmanství slibovalo jen samá pozitiva. Obrazně řečeno, na kraji dnes bouchají dveře o něco silněji, neboť společnost Busline LK se soutěže jednak vůbec nezúčastnila a výsledky soutěže navíc napadla v poslední den, kdy to bylo možné. Naopak dobrou zprávou pro cestující a většinu starostů především malých obcí na Slovácku je, že současný dopravní systém pojede dál podle not, které většině spíš vyhovují.
„Dost jsme si oddechli. Nejvíc jsme měli obavy ze zrušení dopolední autobusové linky, kterou starší lidé využívají pro cestu do Bojkovic nebo v opačném směru do Uherského Brodu do lékáren a za doktory. Tuto linku měl nahradit přípoj na vlak, což by lidem cestu jen prodlužovalo,“ poznamenal třeba Miroslav Andrlík, starosta Záhorovic.
Proč ÚOHS vydal prvostupňové rozhodnutí, kterým kompletně zrušil zadávací řízení Zlínského kraje na veřejnou zakázku, to vysvětluje mluvčí úřadu Martin Švanda takto: „Zadavatel použil diskriminační a netransparentní podmínky pro prokázání splnění kvalifikace prostřednictvím referenčních zakázek. Zadávací dokumentace byla vnitřně rozporná v části týkající se požadavků na odbavovací systém od KORDIS JMK, což je přepravní služba, a také v části týkající se homologace vozidel. Konkrétně požadoval homologaci vozidel podle platných právních předpisů, ale současně uvedl, že technické řešení vozidel musí splňovat parametry vyplývající z již neplatné unijní směrnice,“ uvedl mluvčí Švanda s tím, že proti rozhodnutí už padl rozklad. To znamená, že nyní probíhá takzvané druhostupňové řízení a vydané předběžné opatření zůstane v platnosti nejméně do vydání pravomocného rozhodnutí o rozkladu.
Hejtmanství začalo řešit nečekaný problém zahájením veřejné zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění. Chce si tím zajistit dočasné zajištění dopravní obslužnosti ve všech čtyřech okresech Zlínského kraje se čtyřmi dopravci. Ve všech případech se jedná o vybrané účastníky nevydařeného tendru.
„K tomuto kroku přistupujeme proto, abychom od 15. prosince splnili svoji zákonnou povinnost zajistit dopravní obslužnost kraje veřejnou linkovou dopravou, neboť ke 14. prosinci nám končí smlouvy se stávajícími autobusovými dopravci,“ vysvětlil náměstek hejtmana a radní pro dopravu Pavel Botek.
Kraj osloví společnosti KRODOS BUS, ČSAD Uherské Hradiště, ČSAD Vsetín a ARRIVA MORAVA. „Obsah sjednané dopravní obslužnosti bude vycházet ze současných jízdních řádů, pouze s dílčími úpravami,“ doplnil radní Botek.
A proč vůbec Busline LK podal stížnost na tendr, kterého se nezúčastnil? „Potenciální uchazeč o veřejnou zakázku se může vymezit proti podmínkám veřejné soutěže bez ohledu na to, zda se později zúčastní, či nikoliv,“ zestručnila už dřív Nikola Bradíková, mluvčí společnosti.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist